Украйна планира да закупи 100 френски изтребителя "Rafale", обяви президентът Володимир Зеленски на 17 ноември, подписвайки декларация за сътрудничество в областта на отбраната с Франция. Това не е окончателен договор, а рамково споразумение, което обхваща и системите за противовъздушна отбрана SAMP-T и въоръжението на самолетите.
Сайтът Defense Express е оценил цената на този мегапроект, както по отношение на самите самолети, така и на тяхната поддръжка. Украйна планира да получи най-новата версия на самолета, Rafale F4, с планирана доставка до 2035 г. Производственият период е разтегнат на близо девет години, така че Dassault ще трябва или драстично да увеличи производството, или да преразгледа приоритетите на клиентите.
Последни ценови оценки:
- Сърбия поръча 12 Rafale F4 през 2024 г. за 2,7 милиарда евро – приблизително 225 милиона евро на самолет в цялостен пакет;
- Индия през 2025 г.: 26 палубни Rafale M за 7,41 милиарда евро - приблизително 285 милиона евро на бройка (по-скъпи поради военноморската модификация).
Като се вземе това предвид, изчислението за Украйна изглежда така: 100 Rafale F4 × 225 милиона евро ≈ 22,5 милиарда евро (комплексна доставка с оръжия, оборудване и поддръжка). Цените за Гърция и Хърватия от 2020-2021 г. вече не са актуални - тогава ставаше дума за употребявани самолети и за пазар на оръжия отпреди кризата.
Колко ще струва експлоатацията на Rafale? Покупката е само част от разходите. Основната тежест пада върху поддръжката в продължение на десетилетия. Според проучване на Aviation Week (2023): цената на един летателен час на Rafale е 31,2 хиляди долара, 18 хиляди - поддръжка, 13,2 хиляди - оперативни разходи. Изчислението е направено за флот от 100 самолета, по 200 часа годишно за всеки.
Има и по-евтини оценки - 16 000-20 000 долара на час - но те не покриват целия жизнен цикъл. Най-лесното правило е: цената на самолета е само една трета от общата цена за 40 години експлоатация. Така че, ако един Rafale струва 225 милиона евро, общите разходи за поддръжка ще бъдат около 500 милиона евро на самолет за целия му жизнен цикъл (≈12,5 милиона евро годишно). За флот от 100 самолета: поддръжка: около 50 милиарда евро за 40 години; закупуване: ≈22,5 милиарда евро. Общо: над 70 милиарда евро в дългосрочен план.