Големи китайски държавни компании спряха покупките на руски суров петрол ESPO, който представлява по-голямата част от морския износ на Русия за Китай, след като Вашингтон наложи санкции срещу Роснефт и Лукойл. Някои частни рафинерии, обикновено по-толерантни към риска, също започнаха да го избягват, след като Европейският съюз и Обединеното кралство поставиха в черния списък рафинерията Shandong Yulong Petrochemical, основен купувач на руски петрол. Взети заедно, тези развития предизвикаха нехарактерно безпокойство на китайския пазар, съобщава Bloomberg.
Rystad Energy изчислява, че средният дневен внос на руски петрол в Китай може да спадне с 500 000–800 000 барела през ноември, или две трети от обичайното си ниво. Поради отказа на китайските рафинерии да приемат суров петрол ESPO в предишни обеми, в региона се е образувал излишък, оказвайки натиск върху цените: класът (включително транспортните разходи) сега се предлага с отстъпка от референтните класове от 4 долара за барел, в сравнение с 50 цента в края на октомври, а преди това често се продаваше с премия.
Този страх е това, което отличава последните мерки на САЩ от предишните ограничения, казва Вандана Хари, основател на базираната в Сингапур аналитична фирма Vanda Insights. Американските санкции срещу Роснефт и Лукойл биха могли до известна степен да се окажат повратна точка. Те "биха могли да имат най-далечни последици за световните петролни пазари" и да носят "риск от значителен спад" в производството на петрол в Русия, заяви в четвъртък Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Според агенцията, неизкупен петрол остава в танкери, използвани като плаващи складове. През последните два месеца общият обем на такъв петрол се е увеличил със 194 милиона барела, като Русия има значителен принос за този процес, "тъй като купувачите оценяват рисковете от неспазване на санкциите и възможните решения".
Като цяло делът на санкционирания петрол в този обем е бил приблизително 32%, според МАЕ. Русия е най-бързо развиващата се страна, съхраняваща петрол в танкери, според анализ на Bloomberg за данните за движението на плавателните съдове: обемът му от края на август до края на октомври се е увеличил с 9%, от почти 356 милиона на 388,4 милиона барела.