
Специалната операция "Паяжина", в резултат на която Службата за сигурност на Украйна (СБУ) порази 41 руски стратегически самолета, е подготвяна повече от година и половина.
Източници на УНИАН в Службата за сигурност заявиха, че президентът Володимир Зеленски лично е контролирал операцията, а ръководителят на СБУ Василий Малюк и служителите на службата са реализирали идеята.

Според събеседника операцията е била много сложна от логистична гледна точка. Така например СБУ първо е транспортирала fpv дронове до Русия, а след това и мобилни дървени къщички. По-късно на територията на Руската федерация дроновете са били скрити под покривите на къщичките, поставени на камиони. В подходящия момент покривите на къщичките се отваряли с дистанционно управление и дроновете излитали, за да ударят руски бомбардировачи.
От СБУ твърдят, че днес са атакували едновременно четири военни летища в Русия - авиобазите "Белая" в Иркутска област и "Оленя" в Мурманска област, както и базите "Дягилево" в Рязан и "Иваново" край град Иваново. И в четирите бази "горят самолети", заяви източник от СБУ пред Украинската редакция на Би Би Си.
Специалната операция "Паяжина" на Службата за сигурност на Украйна е подготвяна повече от година и половина. Източници на агенция УНИАН в Службата за сигурност заявиха, че президентът Володимир Зеленски лично е контролирал операцията, а началникът на СБУ Василий Малюк и служителите на службата са реализирали идеята.

Руските Telegram канали също пишат, че дроновете, атакували "Оленя", не са долетели там от Украйна. Те са излетели от задната част на камион, който ги е докарал до района. "Камионът е на бензиностанция в Оленегорск. Шофьорът е пристигнал - тича наоколо, бърза. Дронове излитат изпод тентата, от камиона и летят към Високое (село близо до летището, УНИАН). Пътната полиция току-що го е хванала там. Той казва: "Казаха ми смисъла - да дойда тук. Ще ме посрещнат." Пристигнал е - и дроновете излитат един след друг", казва гласът зад кадър в едно от видеоклиповете, заснети от очевидци.
Руският самолет А-50 изпълнява няколко важни функции за продължаващата война в Украйна, като откриване на системи за противовъздушна отбрана, управляеми ракети и координиране на целите за руските изтребители. Русия притежава по-малко от десет такива самолета. Цената на самолетите А-50 се оценява на около 350 млн. долара. Туполев Ту-95, Туполев Ту-22, както и Туполев Ту-160 са руски тежки бомбардировачи, които редовно се използват за изстрелване на ракети по украински градове.
Ту-95 е по-старият от трите самолета, самолет от съветската епоха, който прави първия си полет през 1952 г. Първоначално е използван за носене на ядрени бомби, но след това е развит за изстрелване на крилати ракети. Всеки Ту-95 самолет може да носи 16 крилати ракети - или Kh-55/Kh-555, или по-новите крилати ракети с въздушно базиране Kh-101 и Kh-102.
Той е оборудван с турбовитлови, а не с реактивни двигатели, тъй като по време на Студената война тяхната по-голяма ефективност му позволява да прелети до САЩ без презареждане с гориво.
Ту-22 М3, известен и като Човекоядец, носи ракетите Kh-22, които представляват особен проблем за Украйна. Той е свръхзвуков и се движи със скорост около 4000 км/ч. Понастоящем може да бъде свален само със системата за противовъздушна отбрана Patriot, произведена в САЩ, и евентуално със SAMP-T, съвместна италианско-френска система.
Ту-160 е по-модерният стратегически бомбардировач на Русия, който влиза в експлоатация през 1987 г. И до днес той остава най-големият оперативен бомбардировач в света. Той може да носи общо 12 ракети Х-55 и до 24 ракети Х-15, уточнява изданието.