Главният прокурор Иван Гешев отвръща на удара на Кирил Петков с отрязаните 23 милиона лева от бюджета на прокуратурата в полза на учените от БАН. Държавата заделя 330 милиона лева за работата на обвинението през тази година, но подобно намаляване на парите е в разрез с Конституцията, според която бюджетът на съдебната власт се определя от Висшия съдебен съвет.
Това може да доведе не само до протести от страна на прокурорите, но и до сезиране на Конституционния съд, който вече се е произнесъл по сходен казус през 2015 г. Гешев заяви, че е задължение на държавата да осигури финансиране на всички институции. "Конституцията и законите напоследък не са модерни в България", коментира той.
"Прокуратурата няма да има пари за експертизи, това ще е в интерес на организираната престъпност. Това противоречи на Конституцията и европейските ценности,това е смешна политическа атака. Надяваме се депутатите да покажат висотата на своята институция", каза главният прокурор.
"Основателни са опасенията, които изразихме пред представители на ЕП, че са налице сериозни проблеми с върховенството на закона, че се случват все повече случаи на нарушаване на закона от МВР. Налице е полицейски произвол и други проблеми, които с бърза скорост ни връщат към нива на престъпност от преди приемането ни в ЕС", каза Гешев.
"Не е орязан бюджетът на прокуратурата. Става въпрос за проект за предложение за изменение на закона за държавния бюджет. Не става въпрос за бюджета на прокуратурата, а на съдебната власт. Бюджетът на съдебната власт е бюджетът на ВСС, прокуратурата е второстепенен разпоредител с бюджетни средства", обясни той.
Иван Гешев изпрати до председателя на 47- ото Народно събрание Никола Минчев и до председателя на Комисията по бюджет и финанси Любомир Каримански писмо, в което се изразява отрицателно становище относно направено предложение за изменение на проекта за държавен бюджет на Република България за 2022 г., след неговото приемане на първо четене от парламента.
Едва на 15.02.2022 г. прокуратурата е уведомена, че се предлага значително намаляване на бюджета на съдебната власт. В писмото се посочва, че с намаляването на бюджетните средства за ПРБ ще бъде нарушена конституционно гарантираната финансова независимост на съдебната власт, което неминуемо ще доведе до засягане на принципа за разделение на властите и върховенството на закона.
Предвидената промяна - намаляване на бюджета на ПРБ с още 20 млн. лв. от предложеното от Министерски съвет, т.е. с още 5,6%, по никакъв начин не е продиктувана от съображения, свързани с дейността на прокуратурата и поставя в риск осъществяването на дейността й.
На фона на драстичното увеличение на цените на всички услуги, доставки, материали и планираното увеличение на минимална работна заплата това ще доведе до невъзможност да бъде осигурено финансиране на разходите, пряко свързани с магистратската работа по досъдебните производства и разследването, сред тях на възнагражденията на вещите лица по възлаганите експертизи, на разходите за преводи по дела.
Поради повишените изисквания за мрежова и информационна сигурност е необходимо предвиждане на по-високи разходи за доставка на нов хардуер, съобразно препоръките от одитния доклад на Информационно обслужване. Същевременно средствата за поддръжка на наличния хардуер, съобразно срока за експлоатация на всеки вид техника в ПРБ, също изисква по-високи разходи.
Предвиденото намаление на бюджета би представлявало недопустима намеса от страна на законодателната власт в работата на прокуратурата чрез недостиг на средства за функционирането й. То създава сериозна опасност за върховенството на закона с оглед неминуемия опит за контрол над прокуратурата чрез поставянето на финансирането й под условие от нейното реформиране и преструктуриране.
В писмото си до Народното събрание главният прокурор посочва, че приветства осигуряването на необходимия финансов ресурс за развитието на Българската академия на науките, но това не бива да става чрез намаляване на бюджета на други органи, изпълняващи различни цели. Всеки закон за годишен държавен бюджет на страната, в който липсват средства за отделни конституционно установени държавни институции, може да бъде обявен за противоконституционен, тъй като парализира дейността на тези институции.