Лоши пътища, лоши шофьори, липса на санкции: На второ място по жертви на пътя сме в ЕС

За последните 3 години загиналите в катастрофи в страната са 1555 души

Катастрофа
Катастрофа Източник: Zonanews

140 километра в час и 10 километра толеранс поставят България в едно от челните места по максимално разрешена скорост на магистралите. В Европа, освен у нас, това може да се случи само в Германия и в Полша. Достатъчно безопасни ли са тези 140 километра обсъждат и експертите, и държавата от миналата година. 

 

Само за последните 3 години загиналите в катастрофи в страната са 1555 души. С няколко десетки повече от цялото население на град Чипровци. Така България се класира на второ място по жертви на пътя в Евросъюза. Първи са съседите от Румъния. 

 

Важно е да се отбележи, за да не се подхранват упадъчни и прокомунистически носталгични тежнения сред част от българите, че през 70-те години на миналия век, в комунистическа България толкова са били жертвите на пътя за година и половина! При няколко пъти по-малко автомобили, камиони и друга техника. 

 

"Виж сега колко е хлъзгаво, с връщане на газта и хоп, колата подхлъзна. Това са пътищата ни", каза по NOVA рали състезателят Васил Жеков.

С Жеков тръгваме по АМ "Струма", за видим - безопасна ли е скоростта от 140 км/ч. "Сега, ускоряваме на 130, аз не виждам разлика. Това е 130, досега бяхме на 120, ускоряваме на 140, ето ги 140. Усеща се малко по-бързо", сподели той.

И въпреки че е малко по-бързо, не това е причината според Жеков за високия брой жертви по пътищата. Причината по думите му са неподготвените шофьори.

"10 километра надолу или нагоре не мисля, че ще оправят нещата. Има значение при спирането- да. Но аз съм фен на германците и на техния пример", заяви Жеков.

Дългогодишният автоинструктор Красимир Георгиев само преди няколко месеца предлага на държавата промяна в Закона за движение по пътищата.

"Да бъде 120 км/м намалена допустимата максимална скорост по автомагистрала. Нормално е и е целесъобразно да има едни 20 км толеранс- до 140, за да може водачът в тези 20 км водачът да усети, че отива към непозволеното и да коригира своето поведение", каза Георгиев.

И неговата идея идва от Германия. В този случай глобите при надвишаване на ограничението са по-големи, толерансът- също. 20 километра в час. Но следва и важно уточнение.

"Високата скорост е точно толкова опасна и причина за ПТП-та, колкото и неоправдано ниската скорост. В България специално ограниченията на скоростта се слагат на принципа "връзване на гащите". АПИ, като стопанин на пътя си слага силно занижени ограничения на скоростта, например ако един участък е безопасен при движение с 80 км/ч, те слагат 40, за да може ако стане ПТП да се позоват, че водачът е превишил максимално разрешената скорост", посочи инструкторът.

Ако изключим Германия, само в Полша и България максималната скорост все още е 140 километра в час. И част от шофьорите смятат, че заради състоянието на пътищата ни, тя не е безопасна.

"Тук някак си си позволяваме да правим каквото ни се иска, имаме проблем с егото. Това е много сериозна тема. Мислим си, че като шофираме няколко години и стажът ни прави по-добри шофьори. Това е целият проблем", сподели Васил Жеков.

Още от "Закон и ред"

Прокурорската колегия обсъжда освобождаването на разследващия главния прокурор

Талева е първият съдия, назначен на тази длъжност след въвеждането на специалния механизъм за разследване на главния прокурор. След като бъде освободена, тя ще бъде възстановена на работа като съдия в Софийския градски съд

Прочетете повече прочетете повече

Районният съд в Дупница е отменил наказателно постановление от 150 хил. лв., наложено на ТЕЦ "Бобов дол"

Съдебният състав в Дупница е приел, че акта за административно нарушение не е бил надлежно предявен на нарушителя, като не е подписан и връчен на законно представляващия дружеството управител

Прочетете повече прочетете повече

Окръжният съд в Стара Загора остави в ареста четиримата мъже, обвинени за кражба на гориво от тръбопровод

По време на заседанието стана известно, че четиримата обвиняеми са работници в ТЕЦ "Марица изток 2", "Мини Марица-изток" и ТЕЦ "Брикел", а един от тях е управител на фирми и има собствен бизнес

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени