През 2020 г. над 13 200 граждани са подали жалби и са получили съдействие от омбудсмана Диана Ковачева, а още 23 865 души са направили това в колективни подписки, жалби и петиции. Това сочи справката на институцията към 23 декември 2020 г., изготвена от експертите на националния обществен защитник.
Най-висок е броят на хората, недоволни преди всичко от лошото качество на ВиК услугите и високите и неразбираеми сметки на парното – близо 2 000 души от общо 3 289 получени жалби в сектор „Нарушени права на потребителите“.
Веднага след това е най-голям броят на хората, писали до омбудсмана заради проблеми в сферата на социалните права, образование и здравеопазване – 2 926 граждани.
Една група са предимно лица, които са били регистрирани като безработни в дирекциите "Бюро по труда", получавали са парично обезщетение за определен срок. След изтичането на този срок през времето на "Извънредното положение", в което те не са успели да се реализират на пазара на труда, се оказват в ситуация, в която нямат право нито на парично обезщетение, нито на социална подкрепа.
Други категории лица са родители на малки деца - основно до 12-годишна възраст, на които едностранно е предоставен от работодателите им платен отпуск или те са поискали и ползват платен или неплатен отпуск, за да могат да гледат децата си поради затваряне на училищата и детските градини. След изчерпване на платения годишен отпуск остават без алтернатива за доходи през времето на "Извънредното положение".