
Американският президент Доналд Тръмп започна търговски войни с целия свят, приканвайки бизнеса да се завърне отново в САЩ. За обувната индустрия това няма да бъде толкова лесно, пише BBC. 99% от обувките на пазара са внос - основно от Китай, Виетнам или Индонезия.
След Втората световна война американската индустрия се развива бързо и това помага за създаването на силна средна класа в страната. В края на 20 век обаче много американски производители започват да изнасят производството си - най-вече в Азия, търсейки евтината работна ръка и липсата на регулации.
Производството на обувки е един от символите на тази тенденция. След десетилетия на изнасяне на индустрията реално в САЩ просто не съществуват вериги на доставки и да се произвеждат изисква неконвенционално мислене и иновации.
Показателно е, че компании като Nike и Adidas преди години се опитаха да възстановят производството си в САЩ, но без успех.
Дори и малки производители - компанията Keen, която има фабрика в Кентъки, произвежда едва 9% от своите обувки в САЩ. Единственият начин, чрез който производството е конкурентно на идващите от Азия обувки, е автоматизацията.
Собствениците на компанията обясняват пред ВВС, че огромна част от работата е автоматизирана като се започне от дизайна на обувките. По този начин се балансира по-високата цена на труда в САЩ - американските работници получават между 10 и 12 пъти повече, отколкото азиатските си колеги.
В САЩ трудно се намират и материали за обувната индустрия. Производителят на джапанки Oka например има договори с доставчици на суровини за автомобилни гуми. Малко необичайно, но върши работа, отбелязват от компанията, която е една от малкото подобни производители в САЩ с фабрика в щата Джорджия, пише Investor.bg.