Българите готови да харчат повече, вярват, че високите цени си отиват

Изчезнаха притесненията за работните места

Мебели,мебелен магазин
Мебели,мебелен магазин Източник: Zonanews

Потребителското доверие в България се увеличи с 6,7 пункта в началото на 2024 г. в сравнение с предходното изследване през октомври 2023-а. То е вече на нивата, на които е било през 2019 г., т.е. преди пандемията, войната в Украйна и голямата инфлация, показват новите данни на НСИ.

 

Освен това този оптимизъм идва през първия месец на годината, който обичайно се смята за труден от финансова гледна точка заради повечето разходи по новогидишните и коледните празници. Общата оценка за икономическото развитие в страната през последните 12 месеца също се подобрява видимо, очакванията за следващата една година са далеч по-оптимистични от преди, сочат данните.

 

МОЛ
МОЛ Източник: Zonanews

Подобрение има, но малко по-леко и в оценката на хората за финансовото състояние на собствените им домакинства и възможностите да се спестяват пари. Същото важи и за прогнозите за близкото бъдеще. Всичко това е свързано с вярването, че лудите цени са си отишли и ще продължат да падат.

 

Пари, банкноти, български левове
Пари, банкноти, български левове Източник: Zonanews

Според данните от анкетата потребителите смятат, че инфлацията у нас значително е намаляла, като този тренд е започнал още в средата на 2022 г. По същото време се засилват прогнозите, че в следващите 12 месеца поскъпването ще намалее до стандартните 1-2% годишно.

 

На практика в момента инфлационните очаквания на българина за следващите 12 месеца са равни на тези, които е имал през 2015-2016 г., и дори са още по-оптимистични. Но поскъпването и за двете години тогава беше 1,4%, докато в момента е 4,7%, и то само спрямо година по-рано. Цените наистина падат, но темповете, с които това става в България, са далеч по-бавни от тези в еврозоната.

 

Еврозона
Еврозона Източник: Zonanews

В ЕС има вече държави, в които през последните месеци бележат дефлация на годишна база като например Белгия и Дания. Заради този оптимизъм в началото на 2024 г. за първи път се променят доста силно нагласите за по-големи харчове.

 

Намеренията за купуване на кола, жилище или поне за голям ремонт на дома изведнъж се увеличават, след като бяха намалели през 2023 г. В момента те се доближават до нивата си от 2019 г.

 

Един от въпросите на допитването е за очакваното ниво на безработицата в страната и персонално дали анкетираният мисли, че може да остане без работа през следващите 12 месеца. Резултатът е, че хората не очакват влошаване на трудовия пазар.

 

Безработица
Безработица Източник: Zonanews

Същият оптимизъм се чувства и в разпространения в понеделник анализ на обявите за работа. Месечният им преглед показва, че за първи път от 12 месеца насам има леко увеличение на обявите за търсене на служители в IT сектора, независимо че на годишна база все още има спад от 12% при тях.

 

От данните става ясно и че здравеопазването и фармацията са единственият сектор, в който изобщо няма спад на офертите за работа - те продължават да бележат ръст и на годишна, и на месечна база.

Още от "Бизнес и финанси"

Близо 16 млн. лв. ще бъдат инвестирани за развитие на туризма в пограничните региони на България и Северна Македония

Започва приемът на пълни проектни предложения по Териториалната стратегия на Програма ИНТЕРРЕГ VI-A ИПП България-Северна Македония 2021-2027

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени