Развитието на дигиталните решения води до отпадане на нуждата от изграждане на широка физическа клонова мрежа. Тенденцията към намаляване на броя на физическите клонове се наблюдава не само в България, но и в останалите страни по света. Това заявява Никола Бакалов, член на УС на АББ в бюлетина на Асоциация на банките в България.
Според него, обаче, за пълно изчезване на банковите офиси е все още рано да се говори, въпреки че имаме примери за изцяло дигитални банки без физическо присъствие. Те показват, че вече банковият сектор разполага с необходимата технология това да се случи, но големият въпрос тук е, доколко самите клиенти са готови за тази промяна. Моето виждане е, че една съществена част от тях не са и за определени операции все още изискват личния контакт с банков служител. Тази група с времето и развитието на дигитализацията във всички сфери на нашия живот ще намалява, но до нейното пълно изчезване ще минат десетки години, обяснява Бакалов.
И допълва, че за изчезване на банковите офиси все още е рано да се говори, но е ясно, че през следващото десетилетие те ще бъдат силно редуцирани и тяхната тежест в общуването с клиенти ще бъде намалена. Същевременно, възможностите, които те ще предлагат, като финансови услуги и професионална консултация на клиентите, ще бъдат много по-големи.
Говорейки за дигитализация няма как да подминем и темата за сигурността. Тя е приоритет номер едно за всяка финансова институция. И това се отнася, както до мобилното, така и до онлайн банкирането, а, също и до защитата на самата банка. Много приложения за мобилно банкиране вече позволяват да се използват функции като разпознаване чрез пръстов отпечатък или лицево разпознаване, за да бъдат спокойни потребителите, че само и единствено те имат достъп до средствата си.
Разбира се, колкото и модерни технологии да се използват, за да бъде постигната тази пълна защита в онлайн среда, то нека не забравяме и един сериозен проблем, който става все по-наболял, а именно, така наречените фишинг-атаки към потребителите. Въпреки кампаниите, които провежда Асоциацията на банките в България и усилията, които самите банки поотделно полагат, за да образоват своите клиенти, техният брой все още е висок.
Според доклад, изготвен от един от глобалните лидери в киберзащитата - Acronis, само през първата половина на 2023 година броят на фишинг-атаките, основани на имейл, е повишен с 464% спрямо 2022 година. Това поставя банките в ситуация, в която не само трябва да разработват и предлагат дигитални продукти и услуги, но и да образоват потребителите им, за да бъде създадена максимално сигурна онлайн среда за тяхното ползване, посочва главният изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка.
В съвременните условия банковият сектор на икономиката играе ключова роля в процеса на разпределението и преразпределението на финансовите ресурси. Той предоставя финансови услуги на населението и на бизнеса и трансформира спестяванията в инвестиции. Ето защо, той няма как да остане встрани от процеса на дигитализация на икономиката и в много случаи той е водещ в това отношение, защото предоставяните от него продукти и услуги повишават не само конкурентоспособността му, но и тази на неговите клиенти, заключва той.