Бизнесът на вижда нова криза, дори напротив - има притеснения, че няма да може да се справи с новите поръчки от клиенти. Това показва първата за тази година анкета на НСИ сред мениджъри от промишлеността, строителството, търговията и услугите, цитирана от "24 часа".
Всички те очакват състоянието на компаниите им да се подобри. А само преди месец - през декември 2023 г., оценката беше коренно противоположна и бизнес климатът се бе влошил до най-ниското си ниво за цялата година. Прогнозите на мениджърите в промишлеността например са за евентуален недостиг на производствени мощности през следващите 3 до 6 месеца.
През този месец тяхното натоварване е било 75,2%, очакванията са да се увеличи. Дори посред зима положителни настроения има и в строителството - вероятно заради нестихващото отпускане на ипотечни кредити и ръста на цените на жилищата.
Мениджърите от бранша посочват, че са осигурени с поръчки поне за още 6 месеца напред, но очакват да получат и нови, което ще им осигури работа поне до края на годината.
Независимо от оптимизма основните предизвикателства за бизнеса остават. Това са несигурна икономическа среда, недостиг на квалифицирани служители и недостатъчно голямо търсене в страната. Добра новина за потребителите е, че в търговията на дребно и услугите не предвиждат повишаване на цените, защото очакват, че няма да има ръст в продажбите.
В промишлеността и строителството обаче очакват леко поскъпване. Миналата година цените на едро са паднали значително с изключение на цигарите и лекарствата. През декември 2023-а индексът, който измерва нивото и посочва накъде ще се движи инфлацията, пада с 14,6% в сравнение с година по-рано, съобщи НСИ.
Това не означава, че по магазините веднага ще последва поевтиняване на произвежданите стоки със същия процент, но пазарният натиск върху цените вече е значително по-слаб. Понижението започна още в края на 2022 г. и не е спирало. Дължи се основно на по-евтините енергийните продукти.
Например в производството и разпределението на ток, топлоенергия и газ производствените цени през декември са с 40,4% по-ниски, отколкото година по-рано. В други отрасли обаче тенденцията е противоположна. Например при тютюневите изделия има ръст от 42,8% на годишна база, на електрониката с 21,1%, а на лекарствата – с 10,5%.
Има доста съществена разлика в движението на производствените цени за вътрешния пазар и когато се работи за износ. За родния пазар намалението на годишна база е с 19, 8%, докато за износ е само с 3,9%. При храните през декември производствените цени са намалели с 2, 9% на годишна база. В същото време обаче на дребно в магазините поскъпнаха с 5,7 на сто.