
Драстичен спад в производството на оранжерийни зеленчуци отчита България през настоящия зимен сезон. Българските домати и краставици стават все по-малко по пазарите, тъй като производителите предпочитат да оставят оранжериите празни и да изместят засаждането с няколко месеца напред.
Земеделският производител Борил Николов споделя своя опит в справянето с предизвикателствата на зимния сезон. Вместо традиционните домати и краставици, той е засадил 29 000 броя марули в своята оранжерия, за да намали разходите за газ, която е поскъпнала с 30%.

"Най-големият ни разход е персоналът. Почти не торим в зимния период, също поливането е сведено до минимум. Отопление нямаме. Те се водят слънчеви оранжерии с двоен полиетилен, покриваме ги с един мулч салатите и по този начин държим една температурна разлика, без да топлим", обяснява пред NOVA Николов.
По данни на производителя, цените на марулите са с 20% по-високи в сравнение с миналогодишния зимен сезон. "Около 1 – 1,20 лева е нашата продажна цена на едро", уточнява Борил Николов. Репортерска проверка установява, че на пазарите в Пловдив марулите се предлагат на цени между 1,50 и 2,50 лева, като търговците открито признават, че предлагат както български, така и вносни продукти от Гърция и Македония.
Опитният земеделец изразява съмнения относно ефективността на подготвяния от държавата закон за скъсяване пътя на храните от производителя до търговските вериги. "Съмнявам се това да даде някакъв таково сериозно отражение, че примерно да се намалят наполовина. Това няма как да стане. Според мен цените ще си останат високи, защото просто няма достатъчно производство и ние земеделците, българските производители на плодове и зеленчуци ставаме все по-малко и стоката ни започва да става бутикова", заключава Борил Николов.