Гости на БНТ в "Денят започва" бяха икономистите Гарабед Минасян, Емил Хърсев. Темата: "Бюджет 2022 - бюджет на растежа ли е?".
Минасян: Каквото и да да се каже - никога не е цялата истина и каквото и да говорим - винаги става въпрос за пари. Най-същественото според мен е, че този бюджет е насочен към осигуряване на условия за растеж. Но ако си спомним, че през 2020 ръстът се сви - това е по-скоро възстановяване.
По-лошото е, че се говори за свиване през следващите години. Много по-склонен съм обаче да приема, че това е бюджет на растежа".
Хърсев: "Бюджетът стимулира растеж, но има три притеснителни момента. Първо - той е разточителен. Генерира повече дълг отколкото сме си позволявали досега. На второ място - бюджет на партия, която ползва за запазена марка - промяната не личи.
Трето - това е незавършен бюджет - промяната не е в този бюджет, самото правителство споменава, че ще бъде актуализиран, а и този бюджет все още не е влязъл в НС. А при тази конфигурация от политически сили ще бъдем свидетели на един търг".
Това ли ще е бюджетът, който ще се приеме?
Хърсев: Не.
Минасян: "Работата е в това, че хората привикват с получаване на пари на готово. След това отказването не е лесно и просто. Не този е пътят за стабилен икономически растеж - чрез раздаване на помощи и компенсанции.
Независимо от разточителството - социалното разслоение остава на високо равнище - най-високото в ЕС.
Хърсев: "В България "чорбаджиите" не са стигнали до способите на управление от развития свят, което създава усещане за свръхконцентрация на богатството в определени физически лица".
Вярно ли е, че бюджетът е социален?
Минасян: "Когато има разточителство на пари - това се свързва с по-активна социална политика. При всички случаи трябва да сме наясно, че когато има по-голямо социално разслоение, се насажда социално напрежение".
Хърсев: "Прагът на бедност расте. Много е добре, че няма да има пенсионер под прага на бедност. Но когато се раздават пари, които не са изработени - това води до покачване на цените. Съответно прагът на бедност се вдига. Бюджетът на трябва да ни храни".
Инвестициите ще бъдат 5.8% от БВП.
Хърсев: "Когато Правителството усети необходимост да харчи повече, спира инвестиционните разходи. Парите за инвестиции са буфер. Това е фондът на Правителството да има комфорт да си харчи".
Минасян: "Това засяга публичните инвестиции. За миналата година бяха предвидени 6.1 млрд. лв за капиталови разходи. Изпълнението е 3.8 млрд. лв. Около 60%. Увеличават се субсидиите, разходите за заплати. Някои обичат да ги наричат социални разходи. Други ги наричаме - разточителство.
По отношение на инвестициите се предвижда увеличение на капиталовите разходи - ще се развиват публичните инвестиции - инфраструктурни проекти, спортна инфраструктура. От друга страна въпросът е дали Правителството ще съумее да използва и да организра процеса. Проектното начало не се забелязва".
Хърсев: "Един месец вече е минал. В останалите месеци трябва да извършим два пъти по-високи инвестиции от 2021 г. Не виждам обаче как - няма процедури за инфраструктурни проекти".
На този фон се забелязва, че всеки сектор иска повече и повече. Заплати, компенсации. Става ли заложник бизнесът на това подпомагане?
Минасян: "Някаква степен на конвергенция трябва да се забелязва. Но всичко трябва да става с мярка. В това отношение има още много неща да се направят. За един месец приходите бяха 4 млрд., а разходите 9 млрд".
Хърсев: "В края на годината обикновено правителството си показва скрития дълг. Затова в края, когато остане излишък се разплаща и така се получава дефицит. Анонсира се за увелиение на приходите, вкл. в НАП. Къде отидоха тези пари"?
Минасян: "Увеличение на субсидии, заплати, бонуси".
Хърсев: "Бонусите дразнят хората, но нямат чак такова тегло.
Има ли сектори, които и този път са по-привилегировани за сметка на други?
Хърсев: "Не виждам нещо, което се е променило. Приоритетите са социални разходи, пенсии, здравеопазване и сериозен интерес върху отбраната. Някаква сериозно изразена секторна политика не виждам".
Минасян: "На мен ми направи впечатление акцент върху капиталовите разходи, които обаче не са дефинирани".