Големите компании бягат от Европа, това е шанс за България

Причина са прекалените регулации, зелените и социалните политики в ЕС

Бизнес център
Бизнес център

Зелените цели, санкциите и социалните политики в Европа, свързани с мигрантите (получават се повече пари да се стои вкъщи, отколкото да се  работи във фабрика), оказват финансов натиск върху компаниите и влияят негативно, а резултатът е, че големите компании бягат от Европа. Това е шанс за България, ако се действа бързо и с малко далновидност. Може да оберем каймака. Това каза инж. Мартин Петров, изп.директор на "Технически компоненти България", в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков. "Технически компоненти България" е компания, развиваща дейността си във Видин, която получи наградата "Златен бик" в категория Инвестиция в човешки капитал на Българската агенция за инвестиции.

 

Ние не сме зависими от българския пазар, изтъкна инж. Петров. Той добави за бизнес климата в Германия и в света, че има забавяне вследствие на множество фактори като пандемията, войната в Украйна, рецесионните процеси. Влияние имаха и социалните политики вследствие на миграционния натиск и зелените политики. От друга страна санкциите на Китай също оказват влияние на пазара. "В икономиката няма проблеми, но заради административния натиск - данъци, такси, зелени регулации - е нормално нашите клиенти да са по-предпазливи".

 

"Нидерландската компания AMSL е единственият производител на машините, които произвеждат последно поколение чипове и процесори. Те продават на Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), която работи с Apple, Nvidia, Advanced Micro Devices (AMD) и т.н. Поради тези регулации - санкциите спрямо Китай (те не само не могат да изнасят за Китай, а не могат и да обслужват тези машини) те имат милиарди долари пропуснати ползи. В момента AMSL се мести в Лондон. Същият пример от миналата година е Royal Dutch Shell. Те вече са Shell plc. Същият пример е и Unilever. Резултатът е, че големите компании бягат от Европа.

 

За нас - в Източна Европа - настоящата бизнес среда в Европа и света може да се окаже позитивна, защото "се затвориха много подобни производства в Русия, в Украйна и те си търсят място. При тези условия никой не би отишъл в Западна Европа и поне повечето не биха", каза гостът. Според него може бързо и ефективно да заемем едно място в този вакуум, който се получи - проблеми на Запад, проблеми на Изток. Ние сме в перфектната географска ситуация и със съвсем малко усилия може да направим нещо изключително позитивно и реално. От друга страна, Африка е сравнително близо и има безкрайно много и евтини ресурси, работна ръка и потребители. Там бизнесът върви след политиката, но търговските контакти бързо биха били последвани и от политически стъпки".

 

На въпроса защо в Северозапада предприемачеството се развива трудно гостът каза, че може би причината е, че бизнес средата и климата там, и на национално и на локално ниво, няма достатъчно насърчения това да се случи. Ние сме немска компания, дисциплинирана и разчитаме основно на собствените си сили.

"Статистиката не е цветуща за този регион. Тази награда, основната й сила, е, че обръща вниманието и на държвата към този край. За пръв път компания от Северозапада получава такова отличие и дава сигнал на други инвеститори, че това е възможно. Едно е да си пръв, а друго е да видиш, че има дългосрочен успех. Това дава кураж, че и ти можеш да успееш".

 

С кадрите се справяме, когато предложим отлични условия за труд и заплащане. Вече и с новите ни сгради средата е много привлекателна а има и други програми за допълнително стимулиране като транспорт и тн. Когато можем да предложим всички тези предимства, нямаме съществени проблеми с набиране на персонал, подчерта Петров. "Аз също съм използвал тази фраза: "Няма хора, няма хора", но статистиката казва над 14% безработица във Видин. Тоест, получава се парадокс - хем голяма безработица, хем няма хора. Според мен при приложени правилни условия това не е казус".

 

Над 90% от работещите в предприятието не са квалифицирани инженери, сподели Петров. "Изискват се специфични умения, които трябва да бъдат създадени. Този процес отнема между 6 месеца и 1 година. Сега с новите сгради сме изградили обучителен център, като сериозен HR екип работи по тези теми и се надяваме да съкратим този период на обучение до 4-5 месеца".

Още от "Бизнес и финанси"

Последни новини

Най-четени