Лъжи на едро за магистрала "Хемус"

Паркинг за пътна техника бе обявен за незаконен строеж

Автомагистрала "Хемус"
Автомагистрала "Хемус" Източник: Труд

Недоказани обвинения бавят строителството на аутобана, чакан вече 47 години

Контрактите пестят милиони на данъкоплатците

Поредицата от лъжи на едро за изграждането на магистрала "Хемус" забавят проекта, който шофьорите, пътуващи между Варна и София чакат да бъде завършен вече над 47 години. Вместо да впрегнат в работа избраните изпълнители и да пуснат за одобрение подготвените от последния редовен кабинет "Борисов" проекти, от регионалното министерство и подопечната му пътна агенция измислят различни обвинения, които блокират проекта от март насам, пише "Труд".
 
Първо служебният кабинет и лично строителният министър Виолета Комитова обявиха, че договорите за изграждане на аутобана, който трябваше да бъде завършен през 2024 г. са незаконни, от там и строителството на магистралните отсечки. Впоследствие стана ясно, че изграждането на три от 9-те отсечки е по всички правила, а за останалите 6 не е извършвано строителство, а са направени единствено паркинги за строителната техника, която е необходима за строежа и са доставяни материали. Чиято цена впоследствие поскъпна в пъти и без сключените договори магистралата щеше да струва милиони левове повече на данъкоплатците. Подготвителните действия обаче бяха обявени от Комитова за незаконно строителство.
 
Умело смесвайки полуистини с лъжи, най-добрата тактика измислена за манипулиране на общественото внимание от Гьобелс насам, Комитова, заяви, че на фирмите, които са сключили договори със строителя на магистрала "Хемус" - "Автомагистрали" ЕАД, са преведени милиони левове аванси без реални ангажимент и без сигурност за държавата. Оказа се, че авансите са застраховани и няма риск държавата да изгуби дори и един лев, включително и ако прекрати договорите, които според служебното регионално министерство са неизгодни. Комитова обаче не прекрати контрактите, с ясното съзнание, че са напълно законни. Пропусна да обясни и че чрез тях се пестят милиони от джоба на данъкоплатците, защото контрактите за доставка на строителни материали са на цени в пъти по-ниски от пазарните в момента.
 
Не стана ясно и къде потънаха предвидените 500 млн. лв., които бяха отделени в целева сметка в БНБ за изграждането на магистрала "Хемус", но бяха върнати от Комитова в бюджета вместо да се разплатят дължимите милиони на пътните фирми по други проекти. Тогава Комитова се оправда, че компаниите били получили достатъчно аванси без обаче да обясни, че едни фирми са получили аванси по "Хемус", за да доставят вече значително по-евтини от пазарната им стойност строителни материали, а други са извършвали ремонти и на тях именно регионалното министерство дължи милиони левове за извършени дейности. Пореден опит за манипулация на общественото мнение бяха и проверките и извършените арести на представители на строителни компании, които неслучайно бяха определени като държавен рекет върху частни фирми. Недоказана партенка е и твърдението, че 60 милиона лева от платените аванси за магистрала "Хемус" били изнесени в чували.
 
 
Автомагистрала
Автомагистрала "Хемус" Източник: Труд
Некомпетентност
Бъркат свлачище с високи подпочвени води
Високи подпочвени води, които трябва да бъдат изтеглени, за да може готовата магистрала да не стане на вълни, станаха причина МВР шефът Бойко Рашков да обясни, че строителството на "Хемус" е некачествено и е станало причина за активиране на свлачище. Строителите на магистралата явно доказаха некомпетентността на представителите на служебния кабинет, обяснявайки, че "проблемната" 46-метрова отсечка не е асфалтирана досега, именно за да се извършат нужните дренажи и да се гарантира качеството на бъдещото трасе на "Хемус".
 
Браншът: Държавата рекетира частния бизнес
Като държавен рекет определиха от бизнеса проверките и арестите на свързани с изграждането на магистрала "Хемус" частни пътно-строителни компании, които са сключили законни договори за доставка на техника и строителни материали на държавната компания "Автомагистрали" ЕАД за изграждане на новите отсечки на аутобана. От УС на Българска браншова камара "Пътища" бяха категорични, че „ в демократична държава репресирането на частния бизнес от държавата и нейните структури е недопустимо". Те определиха действията на служебния кабинет през последния месец като целенасочена акция срещу цял сектор.
 
За да не платят 900 млн. лв. за извършени дейности, оставиха шосетата без ремонт, риск има и за чистенето на снега
Губят се и други 687 млн. лв. в бюджета на МРРБ
От отчета на министерството става ясно, че близо 687 млн. лв., предвидени в бюджета на ведомството за текущ ремонт и поддръжка на шосета тази година, стоят по сметки вместо да бъдат разплатени на фирмите. Стотици милиони левове за пътно строителство през тази година са "спестени" от служебния кабинет, с което се застрашава животът и здравето на шофьорите заради спрените текущи ремонти и поддръжка на пътища, както и заради липсата на плащания към избраните фирми, които трябва да чистят снега от републиканските шосета през зимата. Въпреки уверенията на двата последни служебни кабинета на президента Радев, че в хазната има достатъчно средства, регионалният министър Виолета Комитова реши да се налага със сила над пътните строители и дори отказа да се среща с бранша освен с избрани компании, чиито шефове се съгласят да дискутират финансовите отношения между частния бизнес и сключените с държавната пътна агенция договори "на 4 очи" с Комитова.
 
Ремонтиран път
Ремонтиран път Източник: Zonanews
Регионалното министерство чрез своите подопечни ведомства дължи на пътно-строителни компании над 900 млн. лв. за извършени качествено и в срок по законно сключени договори дейности за текущ ремонт и поддръжка. За политики за поддържане, модернизация и изграждане на нови пътища през тази година са били предвидени общо близо 926,7 млн. лв. Към март от тази обща сума са разплатени малко над 239 млн. лв., а до края на годината нови плащания не се предвиждат. Къде се губят тези 687 млн. лв., не става ясно.

Още от "Бизнес и финанси"

Последни новини

Най-четени