Първата крачка към прекратяването на концесията на пристанище "Росенец" беше направена – депутатите приеха на първо четене Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна, предаде БНР.
Една неприятна традиция бе спазена в пленарната зала. Преди гласуването на всяко важно решение за България, а това е и исторческо, депутатите на "Възраждане" и БСП правеха всичко възможно да саботират работния процес в пленарната зала. С тези си действия те дискредитираха парламентаризма, в който иначе мощно се кълнат.
Все пак в подкрепа на текстовете гласуваха 134 народни представители. 45 бяха "против", а 14 се въздържаха. Със 144 гласа "за", 52 "против" парламентът окончателно отне концесията на пристанище "Росенец" от "Лукойл" с приемане на второ четене.
Възложените концесии за осъществяване на дейности в стратегически обекти от значение за националната сигурност, засягащи нефт и продукти от нефтен произход, произведени от суров нефт, с произход Русия или изнесени от Русия, се прекратяват в едноседмичен срок, записаха в закона депутатите.
С измененията на практика се прекратява концесията на "Лукойл" за пристанище "Росенец". От БСП и "Възраждане" изразиха опасения за доставките на петрол след прекратяване на концесията, както и притеснения, че може да бъде заведено дело срещу България. От ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС посочиха, че прекратяването на концесията е резултат от европейски регламент, който трябва да се спазва.
Предложението беше внесено от ГЕРБ–СДС, ПП-ДБ и ДПС. Според тях с прекратяването на концесията ще се спре възможността Русия да използва българската инфраструктура за финансиране на войната.
Освен това вносителите посочват, че със законопроекта се имплементират (изпълняват, осъществяват, бел. ред.) санкциите, наложени с Регламент на Европейския съюз срещу войната, а в обхвата на санкциите попада и концесията на "Росенец".
Договорът с "Лукойл Нефтохим Бургас" за концесия на пристанищния терминал "Росенец" (част от пристанище за обществен транспорт с национално значение – Бургас), бе подписан през 2011 г. Концесията бе за срок от 35 години.