Годишната инфлация в България достигна рекордни стойности, отчете НСИ. През юни тя е 16,9% като показателят задържа най-високата си стойност от 1998 г., или преди 24 години.
През май показателят бе на равнището от 15,5%. Само за месец той е нараснал с 0,9%. Основният двигател на нарастването на цените всъщност е транспортът, който е поскъпнало само за един месец с 4,2%.
През юни 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
• хранителни продукти и безалкохолни напитки - намаление с 0.1%;
• алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.3%;
• облекло и обувки - намаление с 0.2%;
• жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 1.1%;
• жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 1.6%;
• здравеопазване - увеличение с 0.2%;
• транспорт - увеличение с 4.2%;
• съобщения - увеличение с 1.2%;
• развлечения и култура - намаление с 0.6%;
• образование - увеличение с 0.6%;
• ресторанти и хотели - увеличение с 2.6%;
• разнообразни стоки и услуги - увеличение с 1.1%.
През юни 2022 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: ориз - с 2.7%, брашно - с 0.8%, хляб - с 4.2%, макаронени изделия - с 1.4%, месо от едър рогат добитък - с 1.0%, месо от домашни птици - с 1.7%, малотрайни и трайни колбаси - съответно с 0.9 и 0.8%, кайма - с 1.8%, пълномаслено и нискомаслено прясно мляко - съответно с 3.1 и 4.3%, кисело мляко - с 2.5%, сирене - с 2.1%, кашкавал - с 1.7%, яйца - с 1.4%, млечни масла - с 4.9%, олио - с 2.5%, ябълки - с 2.8%, цитрусови и южни плодове - с 8.1%, зрял лук - с 8.3%, маслини - с 1.0%, леща - с 3.2%, захар - с 4.6%, шоколад и шоколадови изделия - с 2.4%, сладолед - с 2.3%, оцет - с 1.2%, сол - с 3.6%, кафе - с 1.5%, минерални води и безалкохолни напитки - с 1.8%, ракии - с 0.6%, вина - с 3.0%, бира - с 0.3%, и други.
Индексът на цените за малката кошница за юни 2022 г. спрямо май 2022 г. е 100.5%, а от началото на годината (юни 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 111.2%