Николай Василев: Унгария въведе таван на цените и там е най-високият дефицит и най-високата инфлация

В България няма закон, който да задължава веригите да слагат конкретна цена. Надценката може да е и 1000%...Конкуренцията между магазините води до пазарна цена, обясни базово правило на пазарната икономика той

Николай Василев
Николай Василев Източник: БТА

Данък общ доход и данък печалба да слязат от 10 на 9%, като контрапункт на вдигане на данъците. Така можем да имаме балансиран бюджет. В туризма предлагам 5% ДДС, а целият данък да намалее до 18% за всички сектори. Това заяви за предаването "Офанзива" по NOVA NEWS бившият министър на икономиката Николай Василев.

 

"В България няма закон, който да задължава веригите да слагат конкретна цена. Надценката може да е и 1000% - това е пазарна икономика. Конкуренцията между магазините води до пазарна цена. Анализ и информация за цените може, но контролът се нарича комунизъм и ние бягахме оттам. В Бюджет 2022 почти нямаше капиталови разходи, а социалните го издъниха. През последните 2 години и магистрали и поддръжката на пътища изгърмяха", подчерта той.

 

Той нарече думите на Гълъб Донев интересна поезия без стойност. "Търговските аташета не бива да се занимават със счетоводство на супермаркети. Само Унгария въведе таван на цените, а там е най-високият дефицит и най-високата инфлация. България изостава с всички програми и пари по ПВУ", посочва икономистът. И допълва, че когато строителите изкопчват повече пари от държавата с висок корупционен риск, това се нарича "маймунски практики".

 

"Пенсиите е най-добре да се вдигат, но с по-голям икономически растеж. Против съм увеличението, което не е покрито с бюджетни приходи, а с дългове. Миналата година 10 млрд. са изхарчени за субсидии за ток. Нямаше анализи или дългосрочни политики. В момента даваме по 1 млрд. лева субсидии на месец за ток и сме като щраус, със заровена глава в пясъка. Това е популистка практика", сподели министърът в кабинетите на Симеон Сакскобургготски и Сергей Станишев.

 

В новата си книга Василев препоръчва концесия на инфраструктурата. "Всички магистрали, отсечките Велико Търново - Русе, от Мездра - Враца до Видин, цялата АМ "Черно море" от румънската до турската граница, отсечката до Македония. Така бюджетът няма да даде нито един лев и всички магистрали да започнат да се строят веднага. Магистрали, летища, пристанища, жп обекти и ВиК дружества да се концесионират. Така държавният бюджет няма да се меси, а частният бизнес да инвестира", смята Василев.

 

Според него хората, които не искат да влизаме в еврозоната, използват заблуди, за да уплашат хората с инфлация. "Спука се техният балон за Хърватия. Никаква инфлация няма с влизане в еврозоната", категоричен бе той. 

Още от "Бизнес и финанси"

Димитър Радев: Присъединяването към еврозоната представлява стратегически щит за нас

Анализът аргументира, че приемането на еврото представлява не само стабилизиращ фактор, но и стратегическа необходимост на фона на засилващата се геополитическа и финансова фрагментация

Прочетете повече прочетете повече

Европейската комисия одобри изменения План за възстановяване и устойчивост на България

От НПВУ отпадат инвестиции или части от тях, които не могат да бъдат реализирани в срока на допустимост на разходите, като на тяхно място са предложени нови, в областта на енергийната ефективност и транспортната свързаност

Прочетете повече прочетете повече

Актуализиран Национален план за въвеждане на еврото в България ще разгледа Министерският съвет

В началото на юни Европейската комисия даде "зелена светлина" в своя Доклад за конвергенция България да приеме еврото от януари 2026 г., с което ще стане 21-вият член на еврозонат

Прочетете повече прочетете повече

КЕВР обяви има ли увеличение на цените на тока и топлинната енергия за юли

След отчитане на всички ценообразуващи елементи и прилагане на методиката за ценообразуване, КЕВР утвърди средно увеличение на цената на електроенергията за битовите потребители в размер на 2.58%

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени