По идея на Андрей Новаков: Европа ще следи приоритетно големите транспортни проекти

Макар Европа да има безспорни успехи и постижения, големите проекти в транспортна свързаност се бавят с години, заяви Новаков по време на дебата в Страсбург

Андрей Новаков
Андрей Новаков Източник: ПП ГЕРБ

Големите инвестиции в транспортна инфраструктура и свързаност да бъдат изведени като приоритет и за тях да има особен надзор от Европейската комисия, за да не страдат проекти от международно значение от вътрешнополитически сътресения в отделни държави. Това прие днес Европейският парламент в Страсбург, който гласува с мнозинство от 538 гласа доклада на евродепутата от ЕНП/ГЕРБ-СДС Андрей Новаков за изпълнението на големите инфраструктурни проекти в Европа.

 

В доклада си за Комисията по бюджетен контрол Новаков настоява Европа да създаде ясна дефиниция за големите инфраструктурни проекти, за да бъдат изведени като отделна категория в правилата и да се разглеждат с предимство по ускорена процедура. Предложението е дефиницията за голям проект да се основава не само на цената на инвестицията, но преди всичко на нейната значимост за регионите и хората.

 

"Макар Европа да има безспорни успехи и постижения, големите проекти в транспортна свързаност се бавят с години. Пътувам много - и в България, и из Европа. Има места, където хората не вярват, че ще доживеят да видят завършен тунел, жп линия, мост или някакво съоръжение, което трябва да промени живота и града им", заяви Новаков по време на дебата в Страсбург.

 

"Трябва да се научим да мислим превантивно. Днес ковид пандемията мина, на крачка от Европа се води война. Трябва да има увеличение на бюджетните средства за военна мобилност, а разширяването на TEN-T мрежата да обхване партньорите на ЕС от източното съседство, по-специално Украйна и Република Молдова".


В Доклада си Андрей Новаков се основава на изследване на Европейската сметна палата (ЕСП), според което реализацията на големите транспортни проекти до 2020 г. отнема средно 15 години, също поради значителни закъснения (в някои случаи до 11 години) спрямо предварително заложените срокове за изпълнение.  

 

Допълнително предизвикателство се оказва и фактът, че поради своите срокове някои от големите транспортни проекти попадат в обхвата на няколко програмни периода и различни грантови схеми, всяка от които изисква ново предложение за проект и процес на подбор. Това води до дублиране на усилията и повече административна тежест. 


Андрей Новаков е член на Европейския парламент за втори пореден мандат. През последните пет години той е част от преговорния екип на Европарламентa за ежегодните бюджети на Европейския съюз. Той е координатор на ЕНП в Комисията по регионално развитие и участва в още три парламентарни комисии - Комисията по бюджети (BUDG), Комисията по транспорт и туризъм (TRAN), и Комисията по бюджетен контрол (CONT).

Още от "Бизнес и финанси"

Любомир Дацов: Бюджет 2026 допълнително стимулира негативни процеси

Членът ан Фискалния съвет отбеляза, че финансовата рамка за следващата година има същата структура като Бюджет 2025. Според него трудно може да се каже, че в новия бюджет има нещо различно

Прочетете повече прочетете повече

ЕК е поставила на пауза оценката на искането на България за третото плащане по ПВУ

От Комисията са одобрили последните изменения в българския план на 5 ноември. Предстои страните-членки също да кажат "да" и след това Комисията ще поднови процеса на оценяване

Прочетете повече прочетете повече

Одобрена е позицията на Република България за предстоящото заседание на Съвета на Европейския съюз по земеделие и рибарс

Страната ни подкрепя развитието на търговията на стоки с Украйна, но трябва да не се допуска тя да повлиява отрицателно и да измества производството на традиционни или чувствителни продукти за Европейския съюз

Прочетете повече прочетете повече

Премиерът Росен Желязков: Очакваме третия транш от НПВУ, който е близо 1,6 млрд. евро, да постъпи в рамките на настоящат

Министър-председателят Росен Желязков посочи, че държавата е изпълнила 58 от общо 59 етапни цели, като второто плащане е не само постижение, но и предпоставка за третия транш по Плана

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени