Министерството на земеделието предложи нов проектозакон, който цели да въведе ред във веригата от производството до търговията, но предизвика сериозни критики от страна на производители и преработватели. Въпреки че от бранша го определят като "добра основа", те виждат редица съществени проблеми.
Основният спор е около дефиницията за "българска стока". Законът изисква 50% от определени продукти в големите вериги да са български, но производителите настояват, че това не е достатъчно. Те искат продуктите не само да са произведени в България, но и да са направени от българска суровина.
"Голям процент от това, което се продава като кашкавал, не е кашкавал, а полуфабрикат, внесен и просто разфасован тук. По регламент това се води българско", заяви пред NOVA Димитър Зоров от Асоциацията на млекопреработвателите.
От птицевъдния сектор допълват, че европейският регламент позволява продукт да се нарича български, само защото е опакован тук, което според тях е неприемливо. Те настояват за реална проследимост на произхода – отглеждане, клане и пакетиране у нас.
Овощарите пък смятат, че изискването за 50% български плодове и зеленчуци не е реалистично целогодишно, особено при природни бедствия като измръзвания.
Спор предизвиква и предвиденият таван на надценката от 20% за търговските вериги. Формулировката допуска първо да се начислят разходи (за ток, логистика, заплати и т.н.), а след това да се добавят 20% печалба, което прави ограничението неефективно. Освен това се опасяват от неравнопоставеност – един доставчик може да получи ниска надценка, а друг – висока, и така да бъде изтласкан от пазара. Те предлагат единна надценка за еднакви продукти.
Най-остри са критиките към решението законът да не обхваща търговията на борси, тържища и пазари, където според тях всъщност се формират основните цени чрез прекупвачи. Законът също не включва доставки за училища и социални домове, както и малки търговци с оборот под 20 млн. лева.
Допълнително притеснение предизвиква административната тежест, която според бизнеса ще се увеличи значително. Те се оплакват, че вместо да произвеждат, ще трябва да се занимават с документация, при положение че вече имат недостиг на работна ръка.
Производител: Това, което се продава като кашкавал в България, не е кашкавал, а полуфабрикат, който е внесен и разфасован тук
Законът изисква 50% от определени продукти в големите вериги да са български, но производителите настояват, че това не е достатъчно