Ресторантьорски организации обмислят дело срещу клиента, платил 500 лева за пържоли

Искат извинение от Комисията за защита на потребителя

Телешки стек
Телешки стек Източник: Zonanews

Сдружението на Заведенията в България и Българската асоциация на заведенията, принудени от факта, че през последната седмица станахме свидетели на изкуствената ескалация по темата с поръчаните стекове във варненски ресторант, както и от назначената впоследствие проверка от КЗП и тиражираните в медийното пространство твърдения, които не кореспондират с реалната ситуация, изпращаме на вашето внимание нашето официално становище. Тази съвместна позиция разпространиха от двете организации.

 

Публикуваме позицията им със съкращения:

На първо място подчертаваме, че подобни скъпи и изключително качествени стекове, могат да бъдат консумирани само в около 10 заведения на територията на гр. Варна. Това е и едно от нещата, които отличават елитните ресторанти. И ако искаме да насърчаваме развитието на кулинарията и предлагането на така наречения гурме туризъм, както вътрешен, така и международен, то по никакъв начин не би следвало да се атакуват умишлено, още повече от държавни институции, ресторантите, които се стремят да предлагат високо качество на храна. Разбира се, на съответната цена.

Тъй като сме убедени, че в КЗП не работи нито един професионален готвач, или най-малкото бивш собственик на ресторант от висок клас, които да разбират поне малко от материята и индустрията, предлагаме на вашето внимание няколко факта, които би следвало да обяснят, защо някои видове храни в менютата на ресторантите, се предлагат на тегло от 100 гр.

Висококачествените стекове /както вече стана ясно не говорим за обикновени пържоли/ и някои риби и морски деликатеси, пристигат от доставчиците в различни калибровки по грамаж и размер. Няма скъпи омари, риби и предварително нарязани стекове, които да тежат абсолютно еднакво, за да може да се изчисли тяхната крайна цена към клиента. Предлагането на тези артикули по 100гр., в менютата, е именно в защита на потребителя, а тази практика не е иновация на българския предприемач. Тя съществува във всички ресторанти в Европа и по света, където качеството на предлаганата храна, е издигната на пиедестал. Със силната надежда, че ни разбирате, обобщаваме - стековете могат да бъдат предварително нарязани на различни грамажи - 200, 300, 400, или повече, което не позволява сформирането на крайна цена за клиента. Ако трябва да бъде изпълнено това условие, то трябва да изберем един от двата варианта - да премахнем подобен тип скъпа храна от менютата си, или да изчислим среден грамаж и да го заложим в менютата на съответната крайна цена. Звучи абсурдно, но по всичко личи, че КЗП е тръгнало точно в тази посока. А ние няма да хвърляме омари, тежащи повече или по-малко от обявените в менюто.

Желанието на клиента

Индивидуалните предпочитания на всеки клиент при поръчка на месо в ресторант, позволяват на готвачите да удовлетворят неговия вкус по отношение на изпичането на месото. Съществуват пет степени на изпичане - Rare, Medium Rare, Medium, Medium Welldone и Well-done. Технологията на изпичане трябва да бъде съобразена с всеки един стек, индивидуално. Колкото по-препечено искаме да бъде то, толкова по-дебела трябва да бъде отрязана пържолата/стека. А това е така, защото при по-дългата термична обработка, се губи и по-голямо количество от живото месо. За да бъде крайният резултат удовлетворяващ клиента, е нужно майсторство и умения, които се учат с години. А това е и още една причина, която не позволява задаването на крайна цена. Именно желанието на клиента! Но дотук с безплатните уроци.

КЗП не може да бъде репресивен орган и да взима еднолични решения, основаващи се на непрофесионално мнение по специфични теми, каквато е технологията, свързана с предлагането на висококачествени храни в ресторантите!!! Неслучайно по темата взеха отношение едни от най-добрите Шеф готвачи в България. Интересно е, колко от тях поканихте за мнение? Недопустимо е държавна институция да упражнява груба намеса в бизнес практиките, без да има ни най-малка представа от тънкостите в занаята. Може би тук е мястото да споменем, че само във въпросния ресторант, срещу когото в момента тече проверка, за последните 20 дни има продадени над 30 кг. висококачествени и скъпи стекове.

И представете си, няма нито едно оплакване!!! Напротив - клиентите са доволни и резервират отново!

СЗБ и БАЗ настояваме за незабавно прекратяване на проверката срещу заведението и обявяването на практиката за продажба на скъпи храни за напълно стандартна и лоялна. Настояваме за извинение от директора на КЗП за твърденията, споделени в национален ефир, уронващи престижа на целия бранш. По съдебен път ще бъде потърсена отговорност от клиента, опитал се да навреди на конкретния ресторант, с цел да получи своята минутка слава. По съдебен път ще бъде потърсена отговорност и за всеки един подобен случай в бъдеще.

Още от "Бизнес и финанси"

Любомир Дацов: Бюджет 2026 допълнително стимулира негативни процеси

Членът ан Фискалния съвет отбеляза, че финансовата рамка за следващата година има същата структура като Бюджет 2025. Според него трудно може да се каже, че в новия бюджет има нещо различно

Прочетете повече прочетете повече

ЕК е поставила на пауза оценката на искането на България за третото плащане по ПВУ

От Комисията са одобрили последните изменения в българския план на 5 ноември. Предстои страните-членки също да кажат "да" и след това Комисията ще поднови процеса на оценяване

Прочетете повече прочетете повече

Одобрена е позицията на Република България за предстоящото заседание на Съвета на Европейския съюз по земеделие и рибарс

Страната ни подкрепя развитието на търговията на стоки с Украйна, но трябва да не се допуска тя да повлиява отрицателно и да измества производството на традиционни или чувствителни продукти за Европейския съюз

Прочетете повече прочетете повече

Премиерът Росен Желязков: Очакваме третия транш от НПВУ, който е близо 1,6 млрд. евро, да постъпи в рамките на настоящат

Министър-председателят Росен Желязков посочи, че държавата е изпълнила 58 от общо 59 етапни цели, като второто плащане е не само постижение, но и предпоставка за третия транш по Плана

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени