Тридесет малки и средни руски авиокомпании, които осигуряват повече от една четвърт (26%) от пътническия трафик в страната, могат да фалират през 2025 г., казаха пред "Известия" участници в този пазар. Рязко влошаване на финансовото състояние и отнемането на сертификатите на авиационните оператори заплашват въздушните превозвачи поради натрупани дългове за лизинг на чуждестранни самолети. След въвеждането на санкциите през 2022 г. много от тях спряха да правят лизингови плащания. През 2025 г. правителството разреши отписването на дългове по тях, но върху тези суми ще се начислява данък върху доходите в размер на 25%. Такава финансова тежест може да ги принуди да затворят.
На този проблем преди време обърна внимание генералният директор на NordStar Airlines Леонид Мохов. В писмо до Асоциацията на операторите на въздушен транспорт (АЭВТ) той отбеляза, че въпреки включването на самолети в руския регистър и продължаването на експлоатацията им по вътрешни линии, договорите за лизинг с чуждестранни собственици все още са валидни. В същото време въздушните превозвачи използваха парите за лизинг, за да поддържат летателната годност на самолетите, която поскъпна поради санкциите.
В същото време, както отбеляза Мохов, само големите авиокомпании - Аерофлот, Урал Airlines и S7 Airlines - успяха да закупят лизингови самолети за сметка на Фонда за национално благосъстояние (NWF). През първото тримесечие на 2024 г. броят на закупените самолети достигна 165 от 400 самолета на лизинг в чужбина, изчисли РБК. Във връзка със заплахата от фалит на малките и средните авиокомпании, АЭВТ разработва предложения за изменение на Данъчния кодекс, за да защити интересите на авиокомпаниите, каза организацията пред "Известия".
Почти целият флот от руски превозвачи е регистриран на Бермудските острови, Ирландия и други европейски страни, а средното плащане за ненови самолети Airbus A320 е 80-150 хиляди долара на месец, казва Андрей Патраков, основател на службата за безопасност и сертифициране на полетите RunAvia. Според него е неправилно да се считат освободените лизингови плащания за доход и да се облагат с данък, тъй като те се използват за поддържане на летателната годност.
Недоволството на руските авиокомпании е разбираемо, тъй като отписаните задължения се класифицират като "неоперативни доходи", а "спестените" пари се признават за печалба и се облагат с данък, каза Борис Романов, ръководител проекти в Адвокатско дружество "С&К". "Инициативата на авиокомпаниите и АЭВТ има за цел да гарантира, че неизплатените дългове към чуждестранни лизингодатели не се признават като печалба. В Данъчния кодекс вече има примери по отношение на други чуждестранни кредитори", заключи Романов.
Източник: The Moscow Times