
Сдружението за достъпна и качествена храна (СДКХ) приема с удовлетворение решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да наложи санкции в размер на над 1 млн. лв. на две млекопреработващи предприятия за наличие на краве мляко в овче сирене, пишат от СДХК в прессъобщение до медиите.
Въпреки, че санкциите са в минимални размери спрямо правомощията на КЗК (санкциите са между 0,1 и 0,3 % от оборотите на предприятията – нарушители, при правомощия на органа да налага санкции до 10 % от оборота).Това е важна стъпка към възстановяване на доверието на потребителите в държавните регулатори и утвърждаване на принципите на честна конкуренция.
Приемаме тази победа като временна, защото решението на КЗК тепърва може да бъде обжалвано пред Върховен административен съд. Убедени сме, че институциите ще продължат да работят в устойчиво партньорство с неправителствения сектор, за да бъде опазено доброто име на българската храна и да се гарантира на потребителите спокойствие, че здравето им не е разменна монета и не е нещо, от което трябва да се печели.
"Вярваме дълбоко, че доброто име на българската храна и здравето на потребителите не бива да бъдат разменна монета. Храната не е просто продукт – тя е въпрос на доверие, култура и грижа. И това не е нещо, от което трябва да се печели на всяка цена", казва инж. д-р Андрей Велчев, председател на УС на СДКХ.
Изказваме своята благодарност към КЗК за принципната ѝ позиция и активност в защита на честната конкуренция и потребителския интерес.
Изказваме специална благодарност към обществените медии – БНР, БНТ и БТА, както и към всички журналисти и редакции, които с последователност и професионализъм осигуриха нужната публичност в полза на българските граждани. Без техния принос и без гласността, която те дадоха на нашите сигнали, тази стъпка нямаше да бъде възможна.
Подчертаваме, че действащото законодателство към момента не позволява публично оповестяване на имената на фирмите системни нарушители, дори при доказани нарушения. Това е неприемлива празнина в защитата на обществения интерес и доверието на потребителите.
Представители на Сдружението за достъпна и качествена храна проведоха няколко срещи в Народното събрание с цел представяне на конкретни проблеми, свързани с качеството на храните и бездействието на институциите. По време на разговорите бяха обсъдени законодателни инициативи за:
• въвеждане на двойни санкции при рецидивно нарушение от страна на производители и търговци;
• създаване на публичен регистър на нарушителите, по подобие на практиките в НАП и Агенция "Митници".
Въпреки проведените срещи с депутати в предишни мандати, резултатът остава нулев. Нито една от предложените инициативи не бе приета или дори допусната до дискусия, въпреки тежестта на проблема и ясното му отражение върху здравето и доверието на гражданите.
В тази връзка Сдружението отправя апел към председателя на Народното събрание г-жа Наталия Киселова да използва авторитета и позицията си, за да помоли народните представители от различните парламентарни групи да обърнат внимание на проблем, който витае в обществото като призрак – за който всички мълчат, но всички ясно виждат.
Предложението за промяна в закона е внесено от председателя на УС на СДКХ инж. д-р Андрей Велчев още преди година и е насочено до съответните парламентарни комисии. То е резултат от сигнали и публичен натиск, след като само 1 от 10 най-скъпи овчи сирена на пазара се оказа, че съдържа изцяло овче мляко – доказано чрез лабораторен тест, иницииран и финансиран от СДКХ.
"Работим в една посока – защита на правото на българските граждани на достъпна и качествена храна и тази кауза ни обединява. Това е кауза в защита на нашето здраве и жизнен стандарт. Няма да спрем пред пречките и трудностите, нито ще приемем това статукво." заключи инж. д-р Андрей Велчев, председател на УС на СДКХ
В тази връзка отправяме официално предложение до министър-председателя на Република България г-н Росен Желязков и до Министерския съвет за създаване на междуведомствен орган за борба с измамите с храни и хранителни продукти, който да осигурява ефективна координация между институциите и да действа при случаи на фалшифицирани храни, подвеждащо етикетиране, измами и риск за здравето на потребителите.
Този орган би могъл да включва представители на:
• Контрол и безопасност: БАБХ, МЗХГ, МЗ
• Потребителска защита и право: КЗП, МВР, НАП, Прокуратурата
• Наука и експертиза: НЦОЗА, БАН или университетски лаборатории
• Граждански и браншови организации – в консултативна роля
Само чрез такъв постоянен и прозрачен механизъм можем да гарантираме справедливо третиране на производителите, защита на потребителит