Бившият шеф на АПИ Георги Терзийски опровергава Асен Василев за договорите на АПИ

Всички договори за текущ ремонт и поддържане са сключени през предходните години след проведени открити търгове по Закона за обществените поръчки

Георги Терзийски
Георги Терзийски

От Фейсбук профила на Георги Терзийски
Категорично не отговарят на истината твърденията на служебния министър на финансите Асен Василев на днешния обществен съвет и в медии, че Агенция "Пътна инфраструктура" е възложила договори за текущи ремонти за 2,8 млрд. лв. при предвидени за целта 370 млн.лв. от януари до април на 2021 г. Затова бих желал да внеса яснота и коректност в информацията.

 

През посочения период няма сключвани договори за текущи ремонти. Противно на твърденията на г-н Василев, че възлагането е правено непрозрачно, всички договори за текущ ремонт и поддържане са сключени през предходните години след проведени открити търгове по Закона за обществените поръчки. Те са със срок от 5 години и някои от тях вече изтичат, затова има предприети действия по подготовката и обявяването на нови открити процедури. Целта е да се избегне опасността републиканската пътна мрежа да остане без адекватно поддържане.

 

Към края на май 2021 г. от АПИ са възложени ремонтни дейности за около 1.5 млрд. лв., като поставените годишни задачи до края на годината са в размер на около 417 млн. лв. Голяма част от тези средства вече са разплатени, така че ангажиментът на АПИ за текущ ремонт и поддържане е значително по-малък от 417 млн. лв. Това е далеч по-малко от обявените 2.8 милиарда лева. Дори в показаното на съвета решение на УС на АПИ не е подчертано, че годишната задача и поетия ангажимент за годината е за 500 хил. лева, а не за 91 милиона.

 

Съгласно разполагаемият бюджет на АПИ за строителство и ремонт на пътища към края на април 2021, който е около половин милиард лева и предприетите процедури по преструктурирането му, поетите задължения по годишни задачи до края на 2021г. са напълно обезпечени. Многократно е заявявано от АПИ, в т.ч. и от сегашния УС, че дейностите за ново строителство, превантивни и текущи ремонти и поддържане са мероприятия, изискващи голям финансов ресурс.

 

А заделяните от бюджета средства са крайно недостатъчни, което налага осигуряването им чрез залагане в държавния бюдже на повече средства, актуализирането му или най-често чрез целево финансиране всяка година. От 2016 г. насам осигуряваните от правителството целеви средства към бюджета на АПИ за периода от пет години са в размер на близо 4,5 млрд. лева.

 

Това даде възможност за планиране и разпределяне на дейностите не до края на текущата година, а с по-голям хоризонт. Това осигури и насочването на средства от бюджета на АПИ за дейности, които пряко влияят на пътната безопасност -  приоритетно увеличение на поставяне и подмяна на ограничителни системи за пътища /мантинели/, обновяване на знаковото стопанство чрез подобряване на вертикалната сигнализация /пътни знаци/, а също така и хоризонталната такава /маркировка/.

 

Такива са фактите и цифрите. Всички граждани виждат, че със средства, предоставени целево за пътища, се  финансират дейности за подобряването им. За съжаление над 490 млн.лева, които бяха заделени за изграждане на автомагистрала "Хемус", бяха взети от сметката на МРРБ и ще отидат за други дейности. Макар че най-добрата антикризисна мярка по време на пандемията беше да се продължи с бързи темпове инфраструктурното строителство. Това са фактите. Другото е политическо говорене, което оставям на политиците.

Още от "България"

ВСС откри нова процедура за избор на председател на ВАС

До решението се стигна след едночасов спор за това има ли процедурно и законово право и морална легитимност орган с изтекъл мандат да  избира така наречените "трима големи в съдебната система"

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени