Джиповете на МВР, разследвани от ОЛАФ: Без офроуд качества, но евтини и стават за града

Според запознати промяна в обществената поръчка е дала възможност на “Българска автомобилна индустрия”, която е представител на Great Wall, да спечели търга за 290 джипа за Националната полиция

Докладът на ОЛАФ за джиповете ще се разследва по делото за търговия с влияние срещу Пламен Узунов и Илия Милушев
Докладът на ОЛАФ за джиповете ще се разследва по делото за търговия с влияние срещу Пламен Узунов и Илия Милушев

Специализираната прокуратура започна разследване по доклада на ОЛАФ за установени нередности в обществената поръчка за 290 полицейски джипа от 2017 г. От службата в Брюксел, която разследва злоупотреби с европари, обявиха, че МВР трябва да върне 6 млн. евро на ЕС заради подменена специфика на поръчката. Според ОЛАФ вместо високопроходими машини, нужни за справяне с миграционния натиск по границата, били купени и джипове за градски условия. Фирмата победител е "Българска автомобилна индустрия" на бизнесмена Гриша Ганчев с модела Great Wall H6, пише в своя разследване "24 часа". Според запознати промяна в обществената поръчка е дала възможност на “Българска автомобилна индустрия”, която е представител на Great Wall, да спечели търга за 290 джипа за Националната полиция. Той е позволил те да са изцяло сглобяеми със стандартните шасита, а не с една основа, към която се прикрепят елементи – т.нар. самоносеща рама. Освен това в BG варианта на поръчката са били намалени техническите изисквания и обърнати тежестите. Така цената вместо 40 станала 60% за сметка на техническите параметри. Намален бил и екостандартът на двигателя, който първоначално бил Евро 6. Спад имало и в изискването за спирачки и мощност. Кубатурата пък била намалена от 1800 на 1300 кубика. Така на практика в конкурса можело да участват стотици SUV модели. Именно това е проблемът, с който се захваща ОЛАФ - защо са купени SUV автомобили, а не високопроходими. Чрез промяна на поръчката от българска страна са взети 290 джипа, които като повечето съвременни кросоувъри нямат забележителни офроуд качества, но са евтини и стават за ползване и в града.

Ако бяха спазени всички изисквания по европейската поръчка, на конкурса, щяха да имат право да се явят най-много десетина модела, повечето от които пикапи. Автомобилите с отделна носеща рама, каквото е първото условие на конкурса, които все още се произвеждат, са Toyota Land Cruiser, Jeep Wrangler, Mercedes-Benz G-Class, компактният Suzuki Jimny и американските Cadillac Escalade (една от любимите коли на Димитър Бербатов) и Lincoln Navigator. У нас с рама се предлагат пикапи като Ford Ranger, Toyota Hilux, Nissan Navara и Great Wall Steed 6. Конструкцията на каросерията с носеща рама бе в основата на всички европейски автомобили до средата на миналия век. При съвременните офроудъри и пикапи осите, двигателят и трансмисията са монтирани като преди на стабилна рама, а каросерията е поставена отгоре като кутия. Наличието на рама е по-добро за офроуд, защото поема целия основен товар, а не каросерията. При самоносещата конструкция, както подсказва името, окачването и цялата тежест се носят от самото купе. Вариантът с рама може освен това и да тегли повече, а и е по-добър за офроуд заради по-голямата си устойчивост на странично усукване. Това обаче влошава пътното поведение на асфалтов път.

Теглото на тези джипове с рама е по-голямо и харчат повече гориво Автомобилите със самоносеща конструкция имат повече зони, които да поглъщат енергията при удар и са по-безопасни от всъдеходите с рама. Затова и моделите с рама намаляват от година на година. Спечелилият разследваната от ОЛАФ поръчка модел Great Wall H6 е с двулитров турбодизелов мотор с мощност 143 конски сили, задвижване на четирите колела и допълнително оборудване, което включва защитни кори за двигателя и скоростната кутия. Максималната скорост на Н6 е 180 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 11,4 секунди. Всички доставени автомобили Great Wall H6 са дооборудвани с метални решетки на фаровете, които имат за цел да ги предпазят при шофиране в гористи местности. Гумите на автомобила са с шарка на протектора, осигуряваща по-добро сцепление независимо от вида шофиране – в градски или извънградски условия. (тип All Terrain). Всеки автомобил Great Wall H6 е оборудван с мобилен ТЕТРА радио терминал с GPS, микрофонна система и устройство за безопасно разговаряне по време на шофиране, модерна LED светлинна и звукова сигнализация. Това са и първите автомобили, които разполагат със система за автоматична идентификация на регистрационни номера на МПС. Системата за автоматична идентификация се състои от камера с висока резолюция, която разпознава регистрационните номера в движение, устройство, което обработва и съхранява получената информация и я изпраща чрез 3G/4G модул по защитен комуникационен канал за последваща обработка. Допълнителното оборудване на автомобилите включва още 10-инчов таблет и мобилен принтер, който позволява издаването на наказателни постановления на място.

Цената за един автомобил е 44 159 лева с ДДС, и допълнително по 3840 лева за гаранционна поддръжка. Обществената поръчка бе обявена в началото на 2017-а и е финансирана от фонда "Вътрешна сигурност" на ЕС. В първоначалното обявление на МВР за покупка на автомобилите бяха отделени 28,3 млн. лева, или по 98 000 лева на автомобил. Срокът за доставка на няколко пъти бе отложен заради многобройните обжалвания по тръжната процедура. Кандидати по поръчката бяха още дилъри на марките Ford, Skoda, Nissan, Kia и Toyota.

Източник: "24 часа"

Още от "България"

Последни новини

Най-четени