Христо Иванов и Атанас Атанасов искат да върнат "Юбер", таксиджии на бунт

Браншовите организации посочват, че се прави опит да се върнат на пазара нерегламентирани превози

Атанас Атанасов и Христо Иванов
Атанас Атанасов и Христо Иванов

Да се даде възможност на мобилни приложения за споделено пътуване като "Юбер" да се върнат на пазара у нас, но при определени условия. Това е едно от предложенията за промяна в Закона за автомобилните превози, внесени в първите дни на работата на 45-ото народно събрание от депутатите от "Демократична България" Христо Иванов и Атанас Атанасов. Това съобщава "24 часа".

 

Те посочват, че промените не предполагат неравнопоставеност между традиционните таксиметрови услуги и компаниите за споделено пътуване, тъй като те също трябва да спазват всички изисквания и регулации. Освен това колите, които се поръчват само през приложенията, няма да имат право да качват пътници от улицата или стоянки.

 

"Юбер" се появи на българския пазар през 2014 г. и просъществува по-малко от година, след като КЗК забрани услугите заради нелоялна конкуренция. С друга промяна в закона се дава възможност измерването на разстоянието и отчитането пред НАП да се извършват и със средства, различни от таксиметровите апарати, като например GPS и система, интегрирана с тази на приходната агенция, по примера на Естония. Вносителите предлагат и да се премахне разрешителният режим от съответната община.

 

Промените в закона, предложени от Христо Иванов и Атанас Атанасов, предизвикаха бурна отрицателна реакция в таксиметровата общност. Срещу тях се обявиха от Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи, съюз "Такси" и "Съюзени таксиджии в България". Браншовите организации посочват, че се прави опит да се върнат на пазара нерегламентирани превози и че премахването на разрешителният режим за съответната община ще доведе до война между местни и придошли таксиметрови водачи.

 

В Европа услуги на "Юбер" се предлагат в 22 столици, сред които Aтинa, Бpюкceл, Бyкypeщ, Koпeнxaгeн, Maдpид, Пapиж, Пpaгa и други. Но компанията среща доста затруднения в дейността си. Те дойдоха след решение от 2017 г. на Съда на ЕС, че "Юбер" е транспортна фирма. Поради това подлежи на регулации според изискванията във всяка държави от ЕС. В Лондон властите на няколко пъти отказваха да подновят лиценза на "Юбер", но компанията печелеше в съда жалбите срещу спирането си."Юбер" спря временно дейността си в Норвегия след глоба за нарушаване на транспортните закони.

 

Във Финландия възобнови услугите си, но само в столицата Хелзинки, след влизането в сила на нов транспортен закон. Компанията се опитва да се върне в Дания, но все още неуспешно. В Норвегия и Швеция законови проблеми доведоха до закриването на "Юбер поп" - по-евтина услуга, за която не се изисква шофьорът да има лиценз.

 

В Германия засега "Юбер" предлага само таксиметрови услуги и кола под наем с шофьор в два града - Берлин и Мюнхен. Причината - други услуги бяха забранени през 2014 година. В Австрия на "Юбер" бе забранено да работи като фирма за коли под наем. В Сърбия и Хърватия "Юбер" работи, но имаше протести на таксиджии. Загребски съд глоби "Юбер" два пъти заради нарушаване на правилата.

 

Христо Иванов предлага още в Закона за движението по пътищата да отпадне синият талон, който се издава с шофьорската книжка. През есента на миналата година правителството на Бойко Борисов предложи същия текст, но той бе оттеглен с мотива, че липсва консенсус със заинтересованите страни.

Още от "България"

Експерти обследват пораженията по посевите от падналата градушка

След като комисиите опишат щетите, стопаните ще могат да получат обезщетение по линия на държавната помощ за компенсиране на щетите, причинени от неблагоприятни климатични събития

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени