Идва режим на тока за уличното осветление като при Виденов!

След 1989 г. уличното осветление е спирало само два пъти -1993 и 1996-97 г. при управлението на БСП с премиер Жан Виденов

Улично осветление
Улично осветление Източник: Eufunds.bg

За възможен режим на уличното осветление в градове и села заради двойно и тройно нарастване на сметките за ток и липса на подкрепа от страна на държавата предупреждават кметове. Над 2 пъти е увеличението на сметките за улично осветление на 4-те най-големи града София, Пловдив, Варна и Бургас за всеки от последните 3 месеца на 2021 г., съобщиха от пресцентъра на Столична община. 

 

В най-новата ни история след 1989 г. уличното осветление е спирало само два пъти поради липсата на средства на общините. Единият път е през 1993 г., а другият - през 1997 г. по времето на Жан Виденов.

 

Жан Виденов
Жан Виденов Източник: Zonanews

Проблемът с нарастващите в пъти сметки за електричество на общините, беше една от темите, които обсъдиха кметовете на четирите най-големи общини у нас – Йорданка Фандъкова, Здравко Димитров, Иван Портних и Димитър Николов. Уличното осветление е от дейностите, чийто разходи се покриват изцяло от местните данъци и драстичното му увеличение води до орязване на средствата, планирани за други общински дейности.

 

753 хил. лв. е сметката улично осветление на община Варна за м. ноември 2021 г., като за същия месец година по-рано е била 338 хил. В община Бургас фактурата нараства от 182 хил. лв. през ноември 2020 г. на 354 хил. лв. година по- късно. За София ръстът е от 986 хил. лв. за улично осветление през ноември 2020 г. на над 1,7 млн. лв. за 2021 г. В община Пловдив сметката за улично осветление за месец декември 2020 е 246 798 хил. лв., а за същия месец 2021-а е над 600 хил. лв.

 

До момента общините са получили компенсации единствено за месеците октомври и ноември, като те покриват между 20-30% от размера на увеличението.

 

Кметовете на големите градове настояват в най-спешен порядък и в диалог с правителството да бъде намерен механизъм за компенсиране на общините за увеличените в пъти разходи за електричество и природен газ, които се отразяват критично на основни за градовете системи, като уличното осветление и градския транспорт.

 

Като пример за изключително критичното състояние в градския транспорт кметът на София посочи, че само за ноември тази година фактурата за електричество на метрото е нараснала над 3 пъти. "1,1 млн. лв. е сметка за ток на метрото през ноември 2020 г., а за същия месец през 2021 г. е 3,5 млн. лв. Подобно е положението и в столичния електротранспорт", поясни Фандъкова. Над 2,7 пъти е увеличението на сметката за ток на електротранспорта в община Варна и 2 пъти е увеличението на цената на метана за автобусите.

 

Без спешни компенсации от държавата за градския транспорт на големите градове, общините няма да могат да осигуряват качествена услуга през 2022 г. Германия, Италия, Нидерландия, Великобритания са само част от страните, които в последните 2 години са осигурили милиарди евро допълнителни компенсации от държавата към общините за издръжка на градския транспорт, който са сред най-тежко засегнатите от кризата.

 

Прогнозите на експертите са, че през 2022 г. тенденцията за ръст на основни енергоизточници ще се запази. Това налага още на етапа на планирането на държавния бюджет за 2022 г. да се заложат допълнителни средства за издръжка на общините.

 

По искане на кмета на Столична община в Националното сдружение на общините ще бъде създаден клуб на най-големите български градове. "Най-големите градове имаме проблеми, които са много различни от тези на останалите български общини. Това налага кметовете обединени да поставяме въпросите и възможните решения пред различните държавни институции", мотивира искането си кметът Фандъкова.

 

 

 

Още от "България"

Последни новини

Най-четени