Лоши пътища, лоши шофьори, липса на санкции: На второ място по жертви на пътя сме в ЕС

За последните 3 години загиналите в катастрофи в страната са 1555 души

Катастрофа
Катастрофа Източник: Zonanews

140 километра в час и 10 километра толеранс поставят България в едно от челните места по максимално разрешена скорост на магистралите. В Европа, освен у нас, това може да се случи само в Германия и в Полша. Достатъчно безопасни ли са тези 140 километра обсъждат и експертите, и държавата от миналата година. 

 

Само за последните 3 години загиналите в катастрофи в страната са 1555 души. С няколко десетки повече от цялото население на град Чипровци. Така България се класира на второ място по жертви на пътя в Евросъюза. Първи са съседите от Румъния. 

 

Важно е да се отбележи, за да не се подхранват упадъчни и прокомунистически носталгични тежнения сред част от българите, че през 70-те години на миналия век, в комунистическа България толкова са били жертвите на пътя за година и половина! При няколко пъти по-малко автомобили, камиони и друга техника. 

 

"Виж сега колко е хлъзгаво, с връщане на газта и хоп, колата подхлъзна. Това са пътищата ни", каза по NOVA рали състезателят Васил Жеков.

С Жеков тръгваме по АМ "Струма", за видим - безопасна ли е скоростта от 140 км/ч. "Сега, ускоряваме на 130, аз не виждам разлика. Това е 130, досега бяхме на 120, ускоряваме на 140, ето ги 140. Усеща се малко по-бързо", сподели той.

И въпреки че е малко по-бързо, не това е причината според Жеков за високия брой жертви по пътищата. Причината по думите му са неподготвените шофьори.

"10 километра надолу или нагоре не мисля, че ще оправят нещата. Има значение при спирането- да. Но аз съм фен на германците и на техния пример", заяви Жеков.

Дългогодишният автоинструктор Красимир Георгиев само преди няколко месеца предлага на държавата промяна в Закона за движение по пътищата.

"Да бъде 120 км/м намалена допустимата максимална скорост по автомагистрала. Нормално е и е целесъобразно да има едни 20 км толеранс- до 140, за да може водачът в тези 20 км водачът да усети, че отива към непозволеното и да коригира своето поведение", каза Георгиев.

И неговата идея идва от Германия. В този случай глобите при надвишаване на ограничението са по-големи, толерансът- също. 20 километра в час. Но следва и важно уточнение.

"Високата скорост е точно толкова опасна и причина за ПТП-та, колкото и неоправдано ниската скорост. В България специално ограниченията на скоростта се слагат на принципа "връзване на гащите". АПИ, като стопанин на пътя си слага силно занижени ограничения на скоростта, например ако един участък е безопасен при движение с 80 км/ч, те слагат 40, за да може ако стане ПТП да се позоват, че водачът е превишил максимално разрешената скорост", посочи инструкторът.

Ако изключим Германия, само в Полша и България максималната скорост все още е 140 километра в час. И част от шофьорите смятат, че заради състоянието на пътищата ни, тя не е безопасна.

"Тук някак си си позволяваме да правим каквото ни се иска, имаме проблем с егото. Това е много сериозна тема. Мислим си, че като шофираме няколко години и стажът ни прави по-добри шофьори. Това е целият проблем", сподели Васил Жеков.

Още от "България"

ВСС откри нова процедура за избор на председател на ВАС

До решението се стигна след едночасов спор за това има ли процедурно и законово право и морална легитимност орган с изтекъл мандат да  избира така наречените "трима големи в съдебната система"

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени