Министерството на регионалното развитие и благоустройството предлага да се въведе еднодневна винетка, която може да се използва най-вече от транзитно преминаващите през страната, които в момента плащат за седмична винетка.
Предстои да бъде проведено обществено обсъждане и след него да се говори за цена на еднодневната винетка.
Пет са видовете винетки в България в момента - уикенд винетка на цена от 9 лева, седмична на цена от 13 лева, месечна (27 лева), тримесечна (48 лева) и годишна винетка, която струва 87 лева.
Преди месец Европейската комисия настоя България и още 15 държави от ЕС да въведат изцяло европейските правила, които предвиждат пътните такси за товарните камиони да бъдат съобразени с количеството въглероден двуокис, отделяно при тяхното движение.
От 1999 г. правилата предвиждат плащането за използване на пътната мрежа в ЕС да бъде или за време (с винетки), или за пробег (тол такси). По този начин се покриват разходите за изграждане и поддръжка на пътища.
През 2022 г. правилата бяха разширени, за да включат леките автомобили и малките тежкотоварни превозни средства. Въведено бе изискване държавите в ЕС да налагат плащания според емисиите въглероден двуокис, отделян при движението на тежкотоварните превозни средства.
Тази мярка насърчава използването на по-нови модели камиони, които замърсяват по-малко. До края на март тази година държавите от ЕС трябваше да съобщят на комисията как са въвели промените в националното законодателство.
Засега това задължение не е изпълнено от България, Белгия, Ирландия, Гърция, Испания, Хърватия, Италия, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Полша, Португалия, Словения и Словакия.
Комисията даде двумесечен срок за отговор и отбеляза, че след това ще продължи с отварянето на наказателни процедури.