Има над 2200 регистрирани свлачища в България. 990 от тях са активни. За миналата година има около 40 стари свлачища, които са се активирали и 6 появили се наново. Само за януари 2021 година имаме над 50 новообразували се свлачища в страната, каза зам.-министър Николай Нанков.
"Какви са причините, геолозите по-добре биха обяснили, най-вече климатичните явления, атмосферните явления, свързани с високи температурни амплитуди, с преовлажняване на почва, на скалните масиви. Това са геодинамични процеси, които за съжаление тази година са с изключително голяма честота", допълни зам.-министърът. Той каза още, че са отделени около 500 млн. и се работи превантивно по почти 100 свлачища и срутища на територията на републиканските пътища.
"Не съм съгласен с това, което казвате - че всичко направено се разваля. Само миналата година сме дали над 50 млн. лв. за укрепване. Виждате, че миналата година беше суша, а сега има много проливни дъждове.", обясни Нанков. Той не се съгласи с демонстративно заядливото и на моменти абсолютно преминаващо всякакви норми на медийна обективност поведение на водещия, който се опита да заключи, че "визитката на ГЕРБ е ремонт на ремонта".
"Аз ще дам няколко примера. Това е много интресен въпрос, но аз ще кажа какво ремонтираме в момента. Тук може би една новина - ремонтираме нещо, което е построено 2005, 2006, 2007 г., визитната картичка на едно друго управление. Един от малкото обекти, открити официално от едно друго управление, на Станишев беше то. АМ "Тракия", на тези 40 км от вторник започваме ремонт. От Оризово до пътен възел "Плодовитово", тези 12 км направихме миналата година ремонта, приключи през декември. Сега започваме нови 40 км", обясни подробно зам.-министър Нанков. И допълни, че през последните години сериозно са вдигнати гаранционните срокове. "Това не повиши цената на строителството", както предричаха различни коментатори добави той. И поясни, че е повишен контрола - НС е приело промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ) и сега вече отговорността е много повече индивидуална. "Подписът има значение и вече "тежи". И тези добри плодове от тези промени ще ги берем следващите години", каза Нанков.
По отношение на цените на магистралите зам.-министър Нанков посочи, че в "България строим най-евтино в Европа. Аман от това сиромахомилство. Скоро Камарата на строителите направи много интересен анализ колко струва строежа на магистрали. Средно у нас малко над 3 300 000 евро на километър. В съседна Румъния - малко над 6 млн., ако дам за пример една Словакия - 13 млн.". Най-скъпата магистрала е "Люлин", отново възлагана, строена и започната е 2007, 2008, 2009 г., пак при Станишев. Две години укрепвахме един свлачищен процес. Снощи отново имаме срутищен процес, отново повтарям, строена 2007, 2008, 2009 г.", добави Николай Нанков.