Петков призна, че е водил лично своя външна политика с цел вдигане на ветото за РСМ

Досегашната българска позиция е изцяло базирана на изключително ясно описани условия и етапи в Рамковата позиция на България от октомври 2019

Кирил Петков и Весела Чернева
Кирил Петков и Весела Чернева Източник: Zonanews

След месеци обещания, увъртания, манипулации, взаимни обвинения между коалиционните партньори и опити за сплашване срещу несъгласните, Кирил Петков най-сетне призна, че наистина подготвя вдигането на българското вето за започване на преговори за членство в ЕС на РСМ, съобщава  БГНЕС.

 

Вчера, в интервюто си пред bTV, в типичния си неясен и не съвсем артикулиран стил, той призна, че от доста време е оставил външния министър Генчовска и нейния екип "абсолютно самостоятелно да движат нещата със Северна Македония". В същото време, той изрази възторжено своя оптимизъм от постигнатите от Генчовска и екипа й миналата седмица резултати, като ги окачестви като "голям напредък".

 

На въпрос каква е била целта му преди месец да поиска от президента свикване на Консултативен съвет по националната сигурност, той се изпусна и каза, че е искал да запознае останалите партии с новите предложения, които били идентични с постигнатото сега от екипа на Генчовска. Всичко това навежда на мисълта, че подготвяните от Кирил Петков и екипа му предложения са били "сугестирани", вероятно от заинтересовани външни фактори, на преговорния екип на МВнР.

 

В този смисъл, "оттеглянето" на Петков от темата е само привидно и манипулативно, с ясната цел да се създаде впечатление, че компромисът е дошъл от самите дипломати. Кирил Петков загатна също, че подготвяният компромис би бил "безпрецедентен успех" за България, защото вписването на българите в конституцията на РСМ щяло да се случи преди провеждането на първата междуправителствена конференция на ЕС за Северна Македония (което и е реалното започване на преговори), и че това щяло да бъде гарантирано от Европа.

 

Това е всъщност потвърждение, че готвеното споразумение ще бъде представено на българското общество като огромна победа и изцяло припокриващо условията за вдигане на ветото от досегашната позиция. Това, разбира се, не отговаря на истината.

 

Припомняме, че досегашната българска позиция е изцяло базирана на изключително ясно описани условия и етапи в Рамковата позиция на България от октомври 2019, подкрепена с декларация на Народното събрание и от два Консултативни съвети по националната сигурност при президента. Редно е да се припомни и че основно място в Рамковата позиция има темата с обективизирането на общата история и прекратяването на фалшификациите, касаещи общи исторически фигури и събития.

 

Изрично упоменати условия за насрочване на първа междуправителствена конференция е намирането, от страна на Смесената историческа комисия, на договорени исторически наративи за Гоце Делчев, Илинденското въстание и ВМРО/ВМОРО, както и приемането на план график от страна на властите в Скопие за промяна на учебниците по история, в които да бъдат вписани договорените наративи. Освен това, се предвижда и договарянето на конкретни дати за общо отбелязване на събитията и личностите, по които е постигната договореност.

 

Не на последно място е и условието при отбелязване на събития и личности, по които е постигната договореност, политическите фигури, представителите на държавни институции в Република Северна Македония, както и на медиите, финансирани от държавния бюджет, да базират своите официални изявления и коментари на договорените от Историческата комисия текстове.

 

Изрично упоменати предварителни условия са и задействане на процес на реабилитация на жертвите на югославския комунистически режим, репресирани поради българското им самосъзнание; задействане на процес на осветляване на сътрудниците от днешна Република Северна Македония на службите за сигурност на бивша Югославия; предприемане на системни мерки за премахване от табели и надписи върху паметници, паметни плочи и сгради на текстове, насаждащи открито омраза към България, - например такива, съдържащи квалификации като "българския фашистки окупатор".

 

В по-общ аспект, ясно упоменато условие за одобрение на Преговорната рамка от страна на България е и добросъседството да фигурира като хоризонтален критерий в рамките на целия процес на присъединяване на РСМ.

 

Дано Кирил Петков и неговите съветници да осъзнават, че въпросните условия са задължителни атрибути на каквото и да е компромисно споразумение за промяна на позицията по отношение на Северна Македония и вдигането на българското вето. Каквито и "гаранции" да получат, ако по същество съдържанието на намерения компромис е изпразнено от основните елементи на досегашната българска позиция, особено в частта ѝ, свързана с историческите въпроси, представянето му като "огромен успех на българската дипломация" би било в най-добрия случай поредната нелепост от страна на българския премиер. За съжаление, в този конкретен случай и по тази конкретна тема, с фатални за националните ни интереси последствия. 

Още от "България"

ВСС откри нова процедура за избор на председател на ВАС

До решението се стигна след едночасов спор за това има ли процедурно и законово право и морална легитимност орган с изтекъл мандат да  избира така наречените "трима големи в съдебната система"

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени