По-евтини карти за пътуване на пенсионери предвиждат промени в Наредбата за компенсации и субсидии за автобусните превози и Постановление № 66 на МС от 1991 г. за определяне на намаления в автомобилния транспорт, качени за обществено обсъждане, съобщава Pariteni.
Предложено е по-голямо увеличение на задължителното намаление от редовната тарифа на издаваните абонаментни карти за пътуване по основните градски линии на лицата, получаващи пенсия и навършили възрастта за пенсия по чл. 68, ал. 1 - 3 от КТ, с – от 20 на сто на 30 на сто.
По този начин се цели разширяване на възможността за достъп до транспортна услуга за една от най-уязвимите и засегната от пандемията от COVID-19 и инфлационните процеси социална група, пише в мотивите към проекта.
Така ще се стимулира и използването на обществен вътрешноградски транспорт, което има екологичен ефект, а също така поддържане на по-добро равнище на транспортно обслужване, тъй като и към момента много от превозвачите извършват по-голямо намаление за пенсионери от нормативноопределеното от 20 на сто, за което не получават компенсации от държавния бюджет.
Военноинвалидите и военнопострадалите, които пътуват безплатно, ще имат право на абонаментна карта, включваща неограничен брой пътувания по автобусната, тролейбусната и трамвайната мрежа в общината, където живеят и по вътрешноградския транспорт, включително метрополитена, в цялата страна с изключение на допълнителните автобусни линии.
Намалението следва да бъде извършвано от превозвачите и съответно компенсирано със средства от държавния бюджет. Документът предвижда още актуализиране на максималният размер на компенсациите за превозвачите заради намалените приходи от по-евтините карти за ученици, студенти и пенсионери.
Двойното увеличение на максимално допустимите стойности за компенсиране, определени в Наредбата е крайно наложително и неотложно, предвид факта, че действащите към момента стойности не отговарят на реално необходимите средства за компенсиране на превозвачите на извършваните от тях задължителни намаления за двете горепосочени категории правоимащи пътници, се посочва в мотивите към проекта.
И се допълва, че те не са променяни от 2008 г. и не съответстват на реалната икономическа обстановка и силно нарасналите разходи при предоставянето на транспортни услуги, с оглед драстично увеличените цени на горивата, ел. енергията, разходите за персонал, последствията от пандемията от COVID 19 и др.