Близо 100% от представителите на българския транспортен сектор обявяват ефективни протестни действия от 10 май 2022г. Това се казва в декларация на Съюз на Международните Превозвачи. Зад Декларацията и стачните действия застават Асоциация на българските икономическа и социална насоченост и в подкрепа на всички български граждани.
Цената на транспорта за пътници и стоки зависи от действията на държавата. Това, което наблюдаваме е бездействие, безхаберие и явна активна провокация към транспортния бизнес. Липсата на адекватна транспортна политика доведе до увеличаване на цените за крайните потребители, фалит на транспортни компании и загуба на работни места.
Ние, представителите на транспортния бранш в България, винаги сме били последователни в исканията си и готови за диалог с всяко правителство. Предлагаме конкретни мерки, които да облекчат сложната икономическа ситуация, породена от КОВИД кризата и войната в Украйна.
Високите цени на горивата се отразяват на всеки български гражданин. Нашите аргументирани искания са: 1.Премахване на биокомпонента в горивата за 6-месечен период. 2.Намаляване на акциза на горивата с 50% за период от 6 месеца.
3.Мораториум върху разширяването на обхвата и размера на ТОЛ таксата, планирано от правителството за юли 2022 г. 4.Осигуряване на необходимите средства за гарантиране на транспортната услуга на българските граждани - субсидии за нерентабилните линии и компенсации за преференциалните пътувания на ученици, пенсионери и другите правоимащи групи в реален размер, защото в момента превозвачите субсидират транспорта, а не държавата субсидира превозвачите.
5.Оставки на Николай Събев, Гроздан Караджов и Асен Василев заради липсата на конструктивен диалог, липсата на експертиза и каквито и да било антикризисни мерки за подкрепа на сектора и българските граждани.
Защо този протест е важен за всеки български гражданин, а не само за транспортния бизнес?
1.Ако правителството уважи исканията ни, всички българи ще плащаме с около 45 стотинки (общо от биокомпонента и акциз) по-малко за литър гориво, тоест ще се върнем под нивата от 3,00 лева. Затова призоваваме всички хора, за които цените в момента са непосилни, да ни подкрепят!
2.Ако не се вземат спешни мерки за понижаване цените на горивото и правителството не се откаже от разширяването на обхвата и увеличението на ТОЛ таксата, това ще доведе по веригата до оскъпяването на всеки един продукт, който купувате - хляб, плодове, зеленчуци, мляко, лекарства. Транспортът е част от цената на всеки продукт.
Нека вземем за пример, хляба, и си представим пътя му до нашата маса – той достига до трапезата чрез транспорт на посевните семена, транспорт на зърното, транспорт на брашното и другите съставки, транспорт на готовия хляб, който може да е на няколко различни етапа. Оскъпяването на всяка една от тези стъпки без съмнение ще доведе до осезаемо увеличение на крайната цена, която всеки плаща в магазина.
3.Ако не се осигурят средства за слабо населените места, все повече хора ще бъдат без транспорт и ще бъдат откъснати от света. Сериозен риск има и за градския транспорт в редица градове, защото автобусните превозвачи фалират. Така наречената от министър Събев "хранилка" представлява Регламент 1370 на Европейската комисия, който ясно регламентира отговорностите на Възложителя на транспортната услуга, т.е. на държавата през общините.
В България не само, че не се спазват тези отговорности, като Възложителят не доплаща на превозвачите необходимия ресурс, но и държавата ще лиши 16 правоимащи групи граждани, сред които са ученици, пенсионери, студенти и многодетни майки от възможността да пътуват с намаление. При така увеличените разходи за транспорт, дори направеното увеличение на цените на билетите не може да компенсира загубите.
В момента те се покриват от автобусните превозвачи. Благодарение на тяхната воля този превоз още не е спрял, но ако исканията не бъдат удовлетворени поетапно ще се случи точно това, защото фирмите вече не могат да понесат тази финансова тежест и има масови фалити. Това не е заплаха, намерение или прищявка. Това е факт, защото всеки ден фалират превозвачи.
4.Темата за ТОЛ таксите не поставя в опозиция професионалните превозвачи и всички българи, които имат личен автомобил. И в момента за ТОЛ такси за един камион превозвачите плащат между 15 и 25 хил. лева годишно.
5.Всяка година автомобилният бранш внася в хазната на България над 1 млрд. лева от преки данъци, осигуровки и пр. Тези пари отиват в бюджета и могат да се ползват от всички български граждани. Ако фирмите фалират, няма да има данъци, и тези средства няма да могат да се ползват за образование, здравеопазване, социални дейности за всички българи.
6.Българският транспортен бранш е пряк и непряк работодател на над 100 000 българи, като заплащането е едно от най-добрите в страната. От работата на тези хора зависи издръжката и достойния живот на между 300 000 и половин милион българи.
Транспортният сектор в България се държи конструктивно, защото залогът е не само бъдещето на нашия бранш и работните места на хората, които представляваме, но и на всички българи. Ние слагаме на масата за преговори нашите предложения. Ние се обявяваме в защита на всички българските пътници и потребители!