Собственикът на кораба "Вежен": Нямаме нищо общо със "сенчестия флот" на Русия

Няма европейски санкции срещу български кораби

Корабът "Вежен"
Корабът "Вежен" Източник: VesselFinder

Собственикът на българския кораб "Вежен", който бе задържаш от шведските власти по подозрение, че е прекъснал подводен кабел в Балтийско море, твърди, че случилото се не е саботаж. Капитан Александър Калчев от Държавно параходство "Български морски флот", което е собственик на кораба, обясни, че вече е проведено вътрешно разследване, според което няма умисъл в действията на екипажа на кораба.

 

Заради високи вълни е била спусната котвата на кораба, което става автоматично. "Смятаме, че не е налице саботаж. За това сочат свидетелства, събрани в това начално разследване, което БМФ извършва за инцидента и е събран съответно доказателствен материал, а именно снимки. Движението на кораба от автоматичната система за идентифициране на трафика е заснето. На 25 април и на 26 април има предупреждение за лошо време и ветрове със скорост 22-23 метра в секунда вятър, който образува висока вълна - над 2.5 - 3 метра. Нашето виждане е, че поради ударите на вълната е поддал осигуряващият елемент. Тази котва заедно с веригата тежи над 7 тона. В продължение на часове се е деформирал гилотинния стопор и звено по звено веригата е слизала бавно и не е било лесно екипажът да разбере, че се е случило нещо подобно. Няма основание да смятаме, че става въпрос за злонамерени действия", обясни капитан Калчев.

 

Българският кораб "Вежен", плаващ под малтийски флаг, бе задържан край бреговете на Швеция по подозрение за саботаж в Балтийско море. Това се случва по-малко от месец след като НАТО започна мисия в Балтийско море в отговор на множество повреди по подводни силови и оптични кабели. Предполага се, че отговорен за част от тях е т.нар. "сенчест флот" на Русия.

 

Капитан Александър Калчев каза, цитиран от БНР, че инцидентът се използва политически и че БМФ няма нищо общо с т.нар."сенчест флот" на Русия.

"Вярвам, че има достатъчно добри екипи в Швеция, които ще направят качествен анализ", каза още той. На този фон говорител на Европейската комисия съобщи, че ЕС е наложил досега санкции на 79 кораба и сред тях няма български плавателен съд.

 

В списъка са основно танкери за превоз на петрол и метан, поясни говорителят, цитиран от БТА. ЕК е съпричастна със страните на Балтийско море, сигурността на инфраструктурата е водеща задача, посочи говорителят. Той допълни, че комисията работи за подобряване на възможностите за засичане и поправка на причинените щети.

Още от "България"

България се нарежда на последните места по иновационен капацитет в Европа с иновационна ефективност под 1%

Въпреки слабия иновационен капацитет, България разполага с потенциал за развитие на новаторски решения в областта на енергийните и чисти технологии

Прочетете повече прочетете повече

"Преди кафето да изстине. Нови истории от кафенето" на Тошиказу Кавагучи

Тошиказу Кавагучи приканва читателите отново "да се отбият" в прочутото токийско кафене със звучното име "Фуникули-фуникула", което освен ароматна напитка предлага уникално преживяване, изкушаващо човека от векове – пътуване през времето

Прочетете повече прочетете повече

Пробив за Европа в роботиката: Българският INSAIT създаде модел, който дава на роботите тризмерен пространствен интелект

Технологията е значима стъпка към бъдеще, в което роботите ще бъдат част от нашите домове, фабрики и градове, посочват от Института

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени