Вицепремиерът Караджов: Железницата ще стане гръбнакът на обществения транспорт

Той посочи, че от 2019 г. железопътният пазар е либерализиран, но до момента никой частен оператор не превозва пътници

Вицепремиерът Караджов: Железницата ще стане гръбнакът на обществения транспорт
Вицепремиерът Караджов: Железницата ще стане гръбнакът на обществения транспорт Източник: Пресцентър на МТС

Тази процедура не е състезание за субсидия, това е състезание за по-добра услуга, предоставена на пътниците на железопътния транспорт. Това каза заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на публична дискусия за обсъждане на Проекта за възлагане на пътнически услуги с железопътен транспорт. На нея присъстваха представители на научните среди, на синдикалните организации, железопътни организации, експерти и др.

 

Вицепремиерът Караджов посочи, че от 2019 г. железопътният пазар е либерализиран, но до момента никой частен оператор не превозва пътници. "Издадени са три лиценза на жп компании, които искат да возят пътници, но нито една от тях не е пуснала търговски влакове. България е поела ангажимент по Плана за възстановяване и устойчивост да проведе процедура за разделяне на жп мрежата на няколко региона и по този начин да стимулира конкуренцията в сектора", каза Караджов.

 

"Подходът при разделянето на лотовете е регионален и е съгласуван с Европейската комисия", изтъкна вицепремиерът и заяви, че първоначално в тези региони ще има само един оператор, който ще извършва същите дейности, които се извършват сега от държавния оператор. "Преминаването към новите оператори ще стане плавно, с достатъчно дълъг период за мобилизация и няма да бъде усетено от пътуващите", подчерта Караджов.

 

"При неизпълнение на договорите предвиждаме тежки санкции, включително и отнемане на лицензи", добави Караджов и допълни, че цените на билетите и картите няма да се променят. Собствеността на влаковете остава на държавата, няма да бъде прехвърлена на никого. Не се предвижда и увеличение на субсидията с новия договор за обществена услуга.

 

Вицепремиерът Караджов подчерта, че Колективният трудов договор на служителите, които в момента работят в БДЖ, ще действа за целия срок на договора за обществена услуга. "Ние сме част от Европейския съюз, а в него всички държави са социални, затова трябва да подходим с отговорност към всички работещи", заяви Караджов.

 

Проектът предвижда разделянето на жп мрежата на три региона – западен с териториален обхват 75%, северен с 14% и южен с 11%. Процедурата се очаква да стартира до края на юли, а между 30 октомври и 31 декември трябва да се извърши класиране и да се подпишат договорите. От 1 януари 2026 г. е предвиден 11-месечен срок за мобилизация на избраните изпълнители, а от 13 декември 2026 г., заедно с новия график за движение на влаковете, те трябва да започнат своята работа. Договорът за обществена услуга е за срок от 12 години.

Още от "България"

Любомир Дацов: Бюджет 2026 допълнително стимулира негативни процеси

Членът ан Фискалния съвет отбеляза, че финансовата рамка за следващата година има същата структура като Бюджет 2025. Според него трудно може да се каже, че в новия бюджет има нещо различно

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени