Вицепремиерът Караджов: Железницата ще стане гръбнакът на обществения транспорт

Той посочи, че от 2019 г. железопътният пазар е либерализиран, но до момента никой частен оператор не превозва пътници

Вицепремиерът Караджов: Железницата ще стане гръбнакът на обществения транспорт
Вицепремиерът Караджов: Железницата ще стане гръбнакът на обществения транспорт Източник: Пресцентър на МТС

Тази процедура не е състезание за субсидия, това е състезание за по-добра услуга, предоставена на пътниците на железопътния транспорт. Това каза заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на публична дискусия за обсъждане на Проекта за възлагане на пътнически услуги с железопътен транспорт. На нея присъстваха представители на научните среди, на синдикалните организации, железопътни организации, експерти и др.

 

Вицепремиерът Караджов посочи, че от 2019 г. железопътният пазар е либерализиран, но до момента никой частен оператор не превозва пътници. "Издадени са три лиценза на жп компании, които искат да возят пътници, но нито една от тях не е пуснала търговски влакове. България е поела ангажимент по Плана за възстановяване и устойчивост да проведе процедура за разделяне на жп мрежата на няколко региона и по този начин да стимулира конкуренцията в сектора", каза Караджов.

 

"Подходът при разделянето на лотовете е регионален и е съгласуван с Европейската комисия", изтъкна вицепремиерът и заяви, че първоначално в тези региони ще има само един оператор, който ще извършва същите дейности, които се извършват сега от държавния оператор. "Преминаването към новите оператори ще стане плавно, с достатъчно дълъг период за мобилизация и няма да бъде усетено от пътуващите", подчерта Караджов.

 

"При неизпълнение на договорите предвиждаме тежки санкции, включително и отнемане на лицензи", добави Караджов и допълни, че цените на билетите и картите няма да се променят. Собствеността на влаковете остава на държавата, няма да бъде прехвърлена на никого. Не се предвижда и увеличение на субсидията с новия договор за обществена услуга.

 

Вицепремиерът Караджов подчерта, че Колективният трудов договор на служителите, които в момента работят в БДЖ, ще действа за целия срок на договора за обществена услуга. "Ние сме част от Европейския съюз, а в него всички държави са социални, затова трябва да подходим с отговорност към всички работещи", заяви Караджов.

 

Проектът предвижда разделянето на жп мрежата на три региона – западен с териториален обхват 75%, северен с 14% и южен с 11%. Процедурата се очаква да стартира до края на юли, а между 30 октомври и 31 декември трябва да се извърши класиране и да се подпишат договорите. От 1 януари 2026 г. е предвиден 11-месечен срок за мобилизация на избраните изпълнители, а от 13 декември 2026 г., заедно с новия график за движение на влаковете, те трябва да започнат своята работа. Договорът за обществена услуга е за срок от 12 години.

Още от "България"

За пръв път от 25 години – дерматолози и алерголози обсъждат заедно нови посоки в терапията на хроничната уртикария

Над 220 дерматолози, алерголози и много други лекари от различни специалности се събраха на XVI Национална конференция по дерматоалергология и имуномедиирани възпалителни заболявания

Прочетете повече прочетете повече

SkyShowtime обявява впечатляваща селекция от ексклузивни сериали, завръщащи се любими на феновете заглавия и награждаван

Сред водещите сериали са Dexter Original Sin (Декстър: Възкресение), с участието на Майкъл К. Хол, Ума Търман и Питър Динклидж и вторият сезон на Poker Face, с участието на Наташа Лион и звезден състав от гост-актьори

Прочетете повече прочетете повече

Производител: Това, което се продава като кашкавал в България, не е кашкавал, а полуфабрикат, който е внесен и разфасова

Законът изисква 50% от определени продукти в големите вериги да са български, но производителите настояват, че това не е достатъчно

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени