"За първи път подвижен състав за БДЖ ще бъде финансиран с европейски средства чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на Европейския съюз", заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков. Поводът бе онлайн дискусия на тема "Перспективите за развитие на железопътния транспорт в България".
"Със закупуването на нов подвижен състав целта е да има подмяна на 50 % от подвижния състав в железниците до 2024 г." заяви министър Желязков. Той направи общ преглед на проектите, които са заложени в Националния план за възстановяване и устойчивост, които същевременно да покриват критериите и изискванията от ЕК за инвестиции в зеления и цифров преход. По думите му обектите са с висока степен на готовност, като целта е всички да бъдат завършени най-късно до 2026 г. и да се търси повишаване на безопасността, и териториалната балансираност на растежа, тъй като повечето инвестиции са насочени към Северна България. С избора на проектите в Националния план за възстановяване и устойчивост се прави и комплексна свързаност на инвестициите, с тези по линия на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" и Механизма за свързване на Европа.
Включените проекти в "Транспортна свързаност" са за цифровизация в железопътния транспорт чрез модернизация на системите за безопасност и енергийната ефективност по жп направления от основната и широкообхватната TEN-T мрежа, преустройство и рехабилитация на гарови комплекси Мездра и Червен Бряг и изграждане на интермодален терминал – Горна Оряховица, модернизация на тягови подстанции и секционни постове по протежение на основната и широкообхватната TEN-T мрежа, с изграждане на система за телеуправление и телесигнализация SCADA, осигуряване на устойчива транспортна свързаност и услуга чрез закупуване на енергийно ефективен и комфортен подвижен жп състав и други.
"От месец март до месец май ще стартираме всички проекти в участъка от София до Септември, железопътен възел "Пловдив", участъка Оризово-Михайлово, гара "Зимница", сигнализацията и телекомуникацията в участъка Пловдив-Бургас, както и 27-те надлеза, които са свързани с безопасността на движение по скоростната линия в участъка Пловдив-Бургас", съобщи генералният директор на Националната компания "Железопътна инфраструктура" Красимир Папукчийски. Той допълни, че 2024 година ще имаме готова железопътна магистрала в участъка от сръбската граница до границата с Турция, както и в участъка Пловдив – Бургас. Акцентът е върху подобряване на баланса в направление железопътна инфраструктура в Северна – Южна България. В последните 2 години се работи активно по отсечката Русе – Каспичан. До 2024 година трябва да бъде подновена 140 км железопътна линия с подсигурени европейски средства за подмяна на осигурителната техника и дигитализация.
На събитието, организирано съвместно с евродепутата Андрей Новаков участие взеха и европейският комисар за иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж Мария Габриел, председателят на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" ЕАД Григори Григоров и представители на Пътническия консултативен съвет.