Румъния е в напреднали преговори с България за съвместно производство на бронетранспортьори Piranha V за окомплектоване на българската армия и за експорт в трети страни. Това съобщи в четвъртък Николае Наста, генерален мениджър на държавната военна компания "Ромтехника", на конференция, организирана от списание "Румънска военна мисъл" и фондацията за национална сигурност I2DS2.
Наста говори за бъдещото сътрудничество по време на откриващата конференция на осмото издание на най-голямото изложение на военна и аерокосмическа техника в Черноморския регион - BSDA 2022 (Black Sea Defense and Aerospace) в Букурещ. "Ромтехника" е фирма от румънския военно-промишлен комплекс със 100 процента държавно участие и с принципал Министерството на отбраната.
"Българите планират от няколко години да купят 150 бронирани машини за пехотата по програма на стойност 1.46 милиарда лева. Първият търг беше отменен през 2021 година, защото подадените оферти значително надхвърляха бюджета на правителството в София." – припомня специализираната румънска мултимедийна платформа за отбрана, разузнаване и национална сигурност "Umbrela Strategică".
"Вече сме в напреднала процедура с нашите български съседи. Българският министър на отбраната беше в Румъния преди две седмици. Срещнахме се, участвах в срещата му с г-н Дънку (Василе Дънку, министър на отбраната на Румъния, б. р.). И ние лансирахме това наше желание за съвместен джойнт венчър между Румъния и България, с който да участваме в процедурата за доставката на 150 транспортьора за българската армия." - каза Наста.
Шефът на "Ромтехника" подчерта също, че българо-румънското партньорство може да участва и в подобни военни програми за доставка на въоръжение за Естония, Гърция и други страни. Наста коментира и словашката програма за бронирани транспортни машини, където Румъния също предложи Piranha V, но правителството в Братислава е избрало финландската оферта, предпочитайки Patria AMVXP 8×8. Румъния поръча вече 227 бронетранспортьора от швейцарския филиал на General Dynamics - GDELS – Mowag, като от тях само първите 36 са произведени в завода в Швейцария, а останалите в Румъния в Машинния завод в Букурещ.
Източник: OFFNews