Българското машиностроене продължава да отчита сериозни спадове на оборотите от началото на годината

Това сочат данни на браншова организация

Промишлено предприятие
Промишлено предприятие Източник: Zonanews

Българското машиностроене продължава да отчита сериозни спадове на оборотите от началото на годината досега, като очакванията са до края на 2025 г. да има задържане на негативната тенденция, коментира в интервю за БТА председателят на Българската браншова камара по машиностроене Виолин Ненов. По думите му тази тенденция важи за производството в промишлеността като цяло, като по данни на Националния статистически институт (НСИ) индексът на годишна база към април 2025 г. се понижава с 10,4 на сто, а през юни - с 8,2 на сто.

 

"В машиностроенето ситуацията е подобна. Известно слабо подобрение за първо полугодие на 2025 г. НСИ отчита в сектор "Машини и оборудване", но и то е волатилно", каза Виолин Ненов. Той беше потърсен във връзка с Деня на машиностроителя. Професионалният празник се отбелязва с Решение 245 на Министерския съвет от 12 август 1971 г. през втория неделен ден на октомври.

 

В началото на октомври, в рамките на международното изложение  за машини и технологии в металообработката MACHTECH & INNOTECH EXPO, Камарата поде инициативата за възраждането на честването на Деня на машиностроителя. Смятаме, че този празник е признание към труда на поколения инженери, технолози, конструктори, работници, създали, запазили и развили българското машиностроене, което би трябвало да се отбелязва с гордост, посочи председателят на Камарата. Подобно събитие, заедно със съпътстващи прояви, би дало много повече информация на българското общество за сектора, който е основа на индустрията ни и предлага много добри условия за работа и възнаграждение, допълни Виолин Ненов. Според него България има потенциал да възвърне позагубените си в прехода позиции в производството на металорежещи машини, хидравликата и др. Той обаче не е оптимист в повторното ни лидиране в каростроенето заради изгубеното време и нараснала конкуренция в света.

 

Под 5000 са активните машиностроителни предприятия

По данни на икономическото министерство към 2024 г. малко под 5000 са активните машиностроителни предприятия в България. Всъщност те са доста повече, но колко са точно, е трудно да се каже, отбеляза председателят на Камарата. От началото на годината досега лидерството в сектора запазва "Производството на машини и оборудване", а в един от основните сектори "Производство на метални изделия без машини и оборудване" спадът от миналата година продължава да не е малък, каза Виолин Ненов.

 

Данните, които получаваме, показват, че положението не се е подобрило качествено, тоест продължаваме да имаме тенденция към спад, но не във всички фирми и подсектори, посочи председателят на Камарата и изрази надежда тази тенденция да не се задълбочи до края годината. За сектора "Машини и оборудване" той отбеляза, че на база резултатите за първите пет месеца на тази година спрямо същия период на предходната, могат да се отчетат ръстове, макар и минимални.

 

Причините 

Сред причините за тези резултати в машиностроенето председателят на Камарата открои геополитическите фактори, недостига на кадри, енергийните политики и други. Очакванията на бранша са с продължаването на програмата за енергийна подкрепа на бизнеса част от проблемите да бъдат решени. Смятам, че с промените в програмата се търси по-адекватно подпомагане на предприятията според реалните им разходи и производство, а не "на калпак", коментира председателят на Камарата. В този смисъл той оцени като положителна промяната в програмата. Безспорно е, че се забави доста, може би разчитайки, че през летния период разходите за електроенергия са по-малки, но да се надяваме, че вече ще функционира, допълни Виолин Ненов.

 

Браншът продължава да изпива затруднения с нарушените вериги на доставки и срокове, както и с качеството на самите доставки, като това основно е следствие на геополитическата обстановка. За съжаление, трудно е да се очертае цялостна тенденция за машиностроенето, защото браншът включва и сектора на отбранителна промишленост, но и при него според председателя на Камарата не може да се каже, че има много сериозно подобрение. Безспорно е, че има повишаване на показателите в предприятията от отбранителната индустрия, но това, че един от секторите е с добри резултати, не означава, че се подобряват сериозно показателите на цялото машиностроене, допълни Ненов.

 

Той посочи, че една от причините, имащи негативно влияние върху дейността на предприятията, е прилаганото в последните години неоправдано според него значително повишаване на минималната работна заплата. То влече не само принудително повишаване на средната, давайки при действащия механизъм база за ново повишаване на минималната, но и стимулиране на недобре квалифицираните и лошо работещи лица за сметка на квалифицираните, можещите и трудолюбиви работници и специалисти, коментира Ненов.

 

Въпреки че машиностроенето на България няма значим процент от износа си за САЩ, новата митническа политика на президента Доналд Тръмп няма как да не засегне и този сектор. Причината е, че фирмите от бранша изнасят сериозни количества  за Европа и други части на света, които също са засегнати от новите митнически тарифи, каза председателят на Камарата. Проблем е например обмитяването при износ в САЩ с 50 процента на целите изделия, съдържащи метални части, докато това мито е за метали, а за останалите компоненти би трябвало да е определените 15 процента, посочи Ненов. Според него подкрепата на държавата за секторите, засегнати от новите мита, за диверсификацията на пазарите е правилен модел, но това не е просто и бързо действие и засега машиностроенето не е усетило реалния ефект от действията в тази посока. Ненов определи географската трансформация на износа на българското машиностроене като труден процес, защото в страната има основно два вида производители - на крайни изделия, и поддоставчици.

 

Производителите на краен продукт няма как да се откажат от него и да започнат производството на ново изделие, като и пазарите им са ясни – основно Европа, Южна Америка, Азия. Втората група са фирми, които работят по поръчки на чужди компании - основно европейски и в най-голяма част от Германия. В момента те изпиват затруднения заради намаления обем на поръчки, което е обусловено от рязкото свиване на икономиката на Германия и други европейски страни. Тези фирми според председателя на Камарата много трудно могат да разширят пазара си, тъй като те произвеждат по конкретни поръчки.

 

За кадрите в машиностроенето

И тази година браншът е изправен пред липсата на кадри. Този недостиг е в цялата индустрия и в частност в машиностроенето като основен сектор на икономиката, отбеляза председателят на Камарата. По думите му трудно е да се направят разчети за кадровия дефицит в машиностроенето заради динамиката на процеса, който е свързан както с назначаването на хора, така и с напускането им. По-скоро тенденцията продължава да не е добра и няма как тя да се обърне бързо, отбеляза Ненов и изтъкна, че процесът на подготовка на висши инженерни кадри средно продължава поне 10 години от началото на подготовката за средното образование. Няма как да имаме бърз резултат, но трябва непрекъснато в тази насока да се работи, каза председателят на Камарата. Той отбеляза усилията на Министерството на образованието и науката, визирайки изпълнявания голям проект за модернизация на средното професионалното образование. Проектът трябва да завърши през 2027 година, но още от 2026/2027 учебна година в професионалните гимназии ще започне обучението по нови професии, по нови учебни планове и програми, като според председателя на Камарата това би трябвало доста да подобри подготовката в средното образование.

 

Без успешно завършилите средно образование висшето много трудно може да повдигне нивото си, тъй като, получавайки недобре подготвени бъдещи студенти, се губи много време и усилия за доподготовката им. Всичко това е добре като постановка, но то ще отнеме много време, предупреди председателят на Камарата. Той посочи, че в момента машиностроителните фирми решават кадровия си проблем, като доподготвят специалистите, които назначават до ниво, което им е нужно, за да вършат работа. Това е неприсъща дейност, с немалки  разходи, правени, за да се покрие дефицитът в образованието, коментира председателят на Камарата.

 

Вносът на кадри от трети страни се прилага както в цялата индустрия, така и в машиностроенето, но, по-думите на председателя на Камарата, няма информация за сериозен напредък и назначаване на достатъчен брой специалисти. Сред причините за тази тенденция Виолин Ненов изтъкна факта, че инженерни кадри с достатъчно високо ниво на подготовка много трудно се намират и в трети страни. Оттам нататък проблемите с езика и социалното подсигуряване на тези хора допълнително утежняват положението, коментира председателят на Камарата и посочи, че вносът на работна ръка от трети страни не решава проблема при машиностроенето.

 

По отношение завръщането на квалифицирани български специалисти в родината, Ненов каза, че има само единични случаи сред инженерно-техническите кадри в машиностроенето, а сред обясненията открои начина на живот, предлаган в чужбина, устойчивостта на позицията, която те заемат там, както и нестабилността на вътрешно-политическата ситуация в България. Завръщат се доста кадри в IT сектора, немалко и в някои други сектори, но не и в машиностроенето, където са единични случаите на инженери с висока квалификация, обобщи председателят на камарата и допълни, че в САЩ и в западните държави квалифицираните инженери са дефицитни и високоплатени специалисти. Той обаче отбеляза, че има тенденция в родината да се връщат квалифицирани работници - например заварчици, но по данни на фирмите подобни кадри не се задържат достатъчно дълго, за да има ефект.

Още от "Икономика"

Кристалина Георгиева: Световната икономика не се представя толкова зле, колкото се опасявахме

Изявлението на Георгиева бе направено преди срещата на министрите на финансите и управителите на централните банки в Световната банка и МВФ във Вашингтон следващата седмица

Прочетете повече прочетете повече

В Министерския съвет ще бъде подписан меморандум за изграждане на мрежа от зарядни станции в жп гарите в страната

Подписването на документа дава началото на изграждането на мрежа от публично достъпни електрически зарядни станции на територията на железопътни гари в страната

Прочетете повече прочетете повече

Премиерът Росен Желязков: България проучва възможността за строителство на гигафабрика за изкуствен интелект в партньорс

Проектът е възможно да се  реализира чрез публично-частно партньорство, като Европейската комисия може да инвестира до 17% от капиталовите разходи, а държавите членки – равен или по-голям дял

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени