Мартин Владимиров, Център за изследване на демокрацията
Фейсбук
Промените в Закона на енергетиката са срамен опит за овладяване на независимия регулатор, КЕВР, който не приляга на високите морални претенции на управляващата коалиция Ivan Hinovski Ивайло Мирчев Martin Dimitrov Venko Sabrutev Vladislav Panev (авторът е тагнал във Фейсбук тези лица, бел. ред.). В коалиционното споразумение е ясно упоменато, че ще се направи ревизия на работата на регулаторите и ще се засили тяхната независимост. Вместо това, както при много други правителства и парламенти, се променят правилата, така че определен човек с тесни политически и икономически връзки до управляващата партия да оглави КЕВР.
Предвижданите промени в законодателството ще намалят професионалния капацитет на Комисията специфично в сектор енергетика и ще концентрира властта в ръцете на председателя. Премахването на изискването за юридическо образование на поне един от членовете и един с опит в сферата на икономиката е в разрез с основната дейност на регулатора, а именно да интерпретира законодателните текстове и да разрешава правно-икономически спорове. Едновременно с това, на практика, се допуска избирането на членове на КЕВР, които са собственици или управители на енергийни дружества или други свързани с лицензионна дейност компании, което пък отваря път за конфликт на интереси. Такива вече наблюдаваме в няколко други министерства и държавни агенции.
Както сме посочвали в редица доклади на Центъра за изследване на демокрацията, за преодоляване на управленските дефицити в сектор енергетика е необходимо:
- Забрана за намеса във взимането на решения на КЕВР и КЗК чрез приемане на извънредни парламентарни и правителствени решения вменяващи несъществуващи задължения или забрани на двата регулатора
- Премахването на политическото влияние върху избора на състав и професионален екип на КЕВР и КЗК като се елиминират неформалните партийни квоти
- Прилагане на най-високи критерии за опит в областта на енергетиката, икономиката и правото
- Предотвратяване конфликта на интереси чрез недопускането на собственици на търговски дружества до конкурса за избор на председател и членове
- Значително увеличение на бюджета на двата регулатора, които в момента получават от бюджета близо 20 пъти по-малко от например НСО.
- Разширяване на административния капацитет с привличане на повече опитни експерти
- Засилване правомощията и капацитета на инспекторатите, за да има по-ефективен контрол върху дейността на регулаторите
- Засилване на прозрачността и отчетността при взимането на решения чрез редовен парламентарен контрол