Макдоналдсите вече ги няма, резервните части са скъпи и прескъпи, хартията – пожълтяла . . . И това е само видимата част от айсберга, какъвто са започналите сътресения на руската икономика, въпреки впечатлението, че тя издържа на санкциите, предаде Франс прес.
Трийсет и пет годишният автомонтьор Иван от Москва разказва, че клиентите му са в паника. Цената на резервните части от чужбина се е вдигнала с 30 на сто и повече, след като западните производители са спрели износа за Русия, санкционирана заради офанзивата ѝ срещу Украйна.
"Резервите ни се изчерпват. В един момент ще свършат. Хората, които карат чуждестранни коли, се страхуват, запасяват се, питат се какво ще правят оттук нататък, ще трябва ли да минем на китайски резервни части", добавя той, без да назове фамилното си име от страх пред началството. "Според мен това ще влоши качеството, което пък ще намали сигурността", посочва монтьорът.
Властите вече смекчиха за колите руско производство нормите, засягащи сигурността и екологията. Разрешиха и потоци успореден внос с цел заобикаляне на санкциите. Проблеми изникват във всички сектори, предупреди в края на април управителката на централната банка Елвира Набиулина. Тя даде впечатляващи примери – липсата на внасяни от Европа копчета по думите ѝ е проблем "за месеци напред".
Редица фирми – от авиокомпанията "Урал еърлайнс" до най-големия производител на коли "Автоваз", спрял производството по липса на резервни части, уволняват или изпращат в принудителни отпуски десетки хиляди души.
Освен автопроизводители като "Рено" например от Русия се изтеглиха окончателно "Макдоналдс" и "Старбъкс". Хартията пожълтява, тъй като суровината идва от самата Русия, но избелващите вещества са вносни. Туризмът запада, тъй като руснаците вече не могат да плащат в чужбина с банковите си карти, а директните въздушни връзки с Европа са спрени.
Владимир Путин обаче отсича, че западният икономически "блицкриг" се е провалил и сега Русия има шанс да изгради икономика, независима от западните стоки, услуги и технологии.