Икономистът Георги Ангелов: В Германия е важно да се състави стабилно правителство, а в България - правителството да се състави бързо

При сегашната инфлация и при дефицит на кадри заплатите трябва да растат по-бързо, не по-бавно и фокусът не бива да е върху социални мерки

Георги Ангелов (вдясно)
Георги Ангелов (вдясно)

Четирите партии, които ще формират евентуалното коалиционно правителство, успяха да договорят по 18 теми в 18 работни групи, обхващащи всички министерски ресори – от земеделие и туризъм до финанси и икономика. Всичко това само за пет дни!

 

За сравнение в Германия също имат преговори и работни групи за новото правителство, но тампреговорите отнеха близо два месеца и се стигна до по-големи детайли. Причината за това бързане в България е, че нашата конституция дава кратки срокове за свикване на парламента и връчване на мандати за правителство, докато в Германия важното е да се сформира стабилно правителство, а не безсмислено да се бърза. Дали българският, или германският модел е по-добър, ще видим с времето, но не е лошо за в бъдеще да осигуряваме повече време за коалиционни преговори.

 

Ще се съсредоточа основно в идеите за икономиката. В договорените между партиите идеи можем да разграничим няколко типа мерки: мерки тип "добри пожелания", радикални мерки, мерки за продължаване на сегашната политика. 1. Мярка тип “добро пожелание” е елиминиране на корупцията – тя беше записана в повечето работни групи и се ползва с пълна подкрепа между четирите партии, а и извън тях, в цялото общество.

 

И наистина, всички подкрепят да се премахне корупцията, от което очевидно ще произтекат положителни резултати, включително за икономиката. Но как да се премахне корупцията, това е въпросът. Друга подобна мярка е България да е привлекателна инвестиционна дестинация. Отново пълен консенсус има за тази идея и между другото, всички правителства последните десетилетия са си поставяли такава цел, но невинаги с голям успех. Очевидно, че страната ще има полза от повече инвестиции, местни и чужди, очевидно, че икономиката ще спечели от повече инвестиции.

 

Но как да стане? Има добри модели по света. Например едно от важните неща е Агенцията по инвестициите, която стои ниско в административната стълбица, да се издигне на ниво премиер или поне вицепремиер. И задължително политиката по стимулиране на инвестициите трябва да е финансово обезпечена, особено що се отнася до големи стратегически инвеститори, за които се конкурират поне 10 други страни във всеки един момент. Пожелателно звучат и неща като "по-добра бизнес среда", "иновации", "конкурентност" и т.н. Все пак в тези области има и някои конкретни и адекватни мерки като електронни услуги, отпадане на мокрия печат, мълчаливо съгласие.

 

Нито една от тези мерки не е нова – от много години има борба за това. Съпротивата обикновено е толкова силна, че успява да пресече опитите за реформи. Въпросът е може ли сложна 4-партийна коалиция да прояви достатъчно политическа воля, за да ги изпълни най-после? Дано е така. 2. Интересно е, че въпреки сложната структура на коалицията с разнообразни партии в документа влязоха и някои доста радикални идеи. Например вдигане на прага за регистрация по ДДС първоначално до 100 хиляди, а после до 166 хиляди лева, с уговорката, че ще се увеличиби било наистина революция за България.

 

В тази връзка е и определянето на механизъм за минималната заплата и максималния осигурителен доход. Това от години държавата се опитва да го направи, но така и не успява заради обструкция от синдикати и работодатели. Сега отново се говори, че ще се договаря механизмът с тях, което предварително обрича мярката на неуспех. Точно обратното, трябва да се каже на тристранката, че има 3 месеца срок да се разбере за механизма, в противен случай държавата еднолично ще го въведе.

 

Не може десетилетие да стоим заложници на липсата на работещ тристранен диалог. Бих насърчил евентуалното ново правителство да е по-решително, защото иначе нещата ще продължат да буксуват. Тъй като се говори за вдигане на прага по ДДС и на максималния осигурителен доход – но от различни дати, което означава, че първо ще натоварим фирмите с по-висок осигурителен доход, а после ще ги разтоварим, като вдигнем прага по ДДС. А не е ли по-добре двете неща да станат едновременно? Прагът по ДДС и прагът на осигуровките да се вдигнат едновременно, така че всички малки фирми и самонаети да спечелят от промяната?

 

Ето един разумен начин да се правят реформи – да се комбинират така, че максимално повече хора да спечелят от тях. Като похвалих идеята да се въведе механизъм за определяне на минималната работна заплата, нека кажа и една критика – конкретната сума, записана за 2022 г., е 700 лева. Но 700 лева е само 7,7% увеличение, което вероятно ще се окаже по-ниско от инфлацията до края на тази година. Как социалната партия БСП предлага най-ниското увеличение на минималната заплата от десетилетие насам, непонятно е. При сегашната инфлация и при дефицит на кадри заплатите трябва да растат по-бързо, не по-бавно.

 

Това сякаш не се разбира – фокусът е върху социални мерки, а не може само с тях, нужно е да има и растеж на доходите. Друга радикална идея е стимулиране на инвестиции в реални активи при реинвестиране в производствени активи – т.е. бизнесите да имат стимул да инвестират, а не да разпределят дивиденти. Това е важно и липсва в нашата данъчна система до момента. Друга радикална идея е да се премахне харченето на пари с постановления и да се прави актуализация всеки път, т.е. парламентът да обсъжда всички промени в бюджета.

 

И понеже е толкова радикална, едва ли ще стане, но като цел звучи добре – поне да има някакви правила за това кое може да прави правителството и кое парламентът. 3. Има и много неща, които се запазват от предишни правителства – като мерките 60/40, запазване на ниските антикризисни ставки за книги и ресторанти, пари за строителство на детски градини, запазване на валутния борд и валутния курс, приемане на еврото, запазване на данъчните ставки, на финансовата стабилност и много други. Това е положително, наистина трябва да има последователност и приемственост за тези неща, които вече работят добре като политики. Но като се запазват антикризисните мерки, не става ясно докога се запазват.

 

Все пак ние вечно ли ще подпомагаме фирмите с оправдание, че са засегнати от кризата или от цените на тока? Още повече че много фирми вече вдигнаха цените на стоките и услугите, които продават, и съответно вече са покрили разходите за поскъпналия ток. Да се подпомагат фирми, които вече са вдигналите цените си, е двойно компенсиране – в същото време домакинствата не са получили никаква особена подкрепа, а те плащат цената.

Източник 24 часа

Още от "Икономика"

Руският износ на петрол за Индия се срина три пъти след заплахите на Тръмп и санкциите на ЕС

Част от доставките на Urals са били прихванати от китайските рафинерии, въпреки че това все още е далеч от компенсирането на онзи обем, които не е бил закупен от Индия

Прочетете повече прочетете повече

Министър Жечо Станков в Деня на миньора: Държавата ще продължи да бъде до минния бранш

Станков подчерта ангажимента на държавата да продължи да подкрепя бранша, като припомни, че вече са насочени близо половин милиард лева помощи за компенсиране на високите цени на електроенергията

Прочетете повече прочетете повече

Американският министър на финансите призова Европа да се присъедини към санкциите срещу страни, които купуват руски петр

Американският президент Доналд Тръмп в петък ще заяви пред  Владимир Путин в Аляска, че "всички възможности са на масата", отбеляза Бесънт

Прочетете повече прочетете повече

130 малки руски градчета са на ръба на изчезване заради икономическа криза

Липсата на работни места е сред основните причини за намаляващото население, като провинциалните градчета са особено засегнати от мобилизационните мерки за войната на Русия в Украйна

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени