Преди няколко дни видяхме, че инфлацията в България продължава да е значително по-висока от тази в еврозоната. България е сред лидерите и по ръст на цените при хранителните продукти, а малката потребителска кошница е поскъпнала с 22.8% за година.
През месец декември 2022 г. цените в 14 държави членки на ЕС намаляват, докато в България е отчетено поскъпване от 0,9%, спрямо месец ноември. За този период цените в ЕС спадат средно с 0,2%, а в еврозоната с 0.4%. Нещо повече месечната инфлация през декември 2022 г. в България дори се ускорява спрямо предходния месец.
Всички тези данни налагат някои риторични въпроси:
• Докато някои български политици спасяват Украйна, както пишат някои медии, дали е спасен българският народ от високата инфлация;
• Наистина ли правителството на България помогна на Украйна или създаде новият икономически модел, основаващ се на лицемерие и разгръщане на дейността на посредниците;
• Къде изчезват инвестициите в структурата на БВП и колко ни струва неадекватната макроикономическа и финансова политика?
Част от отговорите на тези въпроси се крият в официални данни, публикувани от Министерството на финансите, НСИ и Евростат, както и в становищата изказани от действащи служебни министри. По-конкретно:
• През 2022 г. България задлъжня с нов дълг в размер на 6,1 млрд. лв. Само преди няколко дни се пласира нова емисия 10-годишни еврооблигации с номинален обем от 1.5 млрд. евро и годишен лихвен купон от 4.5%.
Лихвата по новия дълг на България е в десетки проценти по-висока от аналогични емисии, осъществени от Полша, Хърватска и др. Лихвените плащания по новите дългове вече достигат 350 – 400 млн. лв. годишно или 3.5 – 4 млрд. лв. за десет години. Неадекватната и ненавременна финансова и макроикономическа политика доведоха до там, че плащанията по лихви и главници, започнали през последните 2 години и които ще се случат занапред, ще костват на страната ни финансово изграждането на една нова атомна електрическа централа, която е крайно необходима на икономиката ни.
• По данни на Министерството на финансите от получените около 2.7 млрд. лв. първи транш по Плана за възстановяване и устойчивост са инвестирани едва около 100 млн. лв. до края на 2022 г. За разлика от останалите държави членки, които изпълниха плановете си, инвестициите в България ги няма. Няма построени тунели, мостове и магистрали, въпреки обещанията. НСИ публикува данни, че през последните четири тримесечия инвестициите в структурата на БВП (бруто образуване в основен капитал) са намели съответно с 10.9, 9.0, 9.5 и 6.1% в реално изражение на годишна база.
Наред с всички тези данни, лицемерието и поощряването на посредниците се разви в огромна степен. Наличието на посредници в обществено-икономическия живот доведе от една страна до напомпване на инфлацията, а от друга до изтичането на финансов ресурс от страната. По-конкретно:
• Служебният министър на енергетиката доказа нанесените щети и завишаването на цените и инфлацията в резултат на сделки с посредници, за доставката на природен газ без провеждането на търг или конкурс;
• Икономическият вицепремиер и министър на транспорта откри разликата в цената, платена от българските потребители на горива, провокирана от доставките на евтин петрол от типа "Уралс". Независимо от евтиния "Уралс" потребения бензин и дизел от населението е по цени на скъпия петрол от типа "Брент". Средствата отиват към посредници в Нидерландия, Швейцария и неясно още къде;
• Според европейски медии България спасява Украйна с доставки на оръжие. В същото време правителството твърди, че няма износ за тази дестинация. В действителност от публична информация се вижда, че са осъществявани сделки по сложна верига с трупане на комисионни. Така например, български завод продава на български търговец, който продава на чужд на търговец, който накрая доставя българската продукция в Полша, Румъния или друга дестинация. Така накрая изделията твърде вероятно достигат до Украйна. По-този начин губи Украйна, губи българския военно-промишлен комплекс, а печелят търговците/посредници;
• Според европейски медии Българя спасява Украйна и с доставките на дизелово гориво. Информацията за износ на дизелово гориво твърде вероятно е вярна, защото по данни на НСИ износът на България за Украйна за периода януари – ноември 2022 г. достига близо 2 млрд. лв. и е нараснал със 173.4% на годишна база. Анализът на структурата на стокообмена сочи, че преимуществено това са горива, защото оръжия и боеприпаси официално не са изнасяни. Държавата обаче не е помогнала на Украйна, а отново сделките са от посредници, защото правителството не използва нито една от държавните си фирми, за да осъществи този износ и да помогне на Украйна и успоредно с това да запази платените комисионни в хазната си.
Всичко това дава основание занапред суверенът, ясно и категорично, да прекрати икономическия модел на посредниците и лицемерието.