МС следи с нарастваща тревожност изявления и декларации на официални представители на Република Северна Македония във връзка с изграждането на Трансевропейски Коридор VIII

Трансевропейски Коридор VIII не е просто свързване на Република Северна Македония с България, а има за цел да повиши геостратегическата автономност на ЕС

Министерски съвет (МС)
Министерски съвет (МС) Източник: Zonanews

Правителството на Република България следи с нарастваща тревожност изявления и декларации на официални представители на Република Северна Македония, насочени към нарушаване на международни ангажименти в областта на инфраструктурната свързаност вкл. чрез пренасочване на европейските средства за изграждане на железопътния компонент на Коридор VIII към друг транспортен проект.

 

Припомняме, че Република Северна Македония многократно е поемала и потвърждавала своя ангажимент за инфраструктурно свързване на двете държави, вкл. Kоридор VIII – например в Договора за добросъседство от 2017 г. и Протоколите към него от 2019 г. и 2022 г., Меморандума за разбирателство между Албания, България и Северна Македония от октомври 2021 г., съвместната декларация на Албания, България, Италия и Северна Македония от ноември 2023 г., декларациите от Срещата на върха на НАТО от юли 2024 г. и др.

 

Трансевропейски Коридор VIII не е просто свързване на Република Северна Македония с България, а има за цел да повиши геостратегическата автономност на ЕС. Той се превръща и в ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент. Отказът от изграждане на основни компоненти на Kоридор VIII отслабва колективната сигурност на Алианса.

 

Република България нееднократно е поставяла въпроса за изграждането на Kоридор VIII на най-високо равнище и успешно е лобирала за осигуряването на европейски средства за неговото строителство, вкл. за Република Северна Македония.  Благодарение на българските усилия, Коридор VIII е включен в обхвата на Европейски транспортен коридор "Западни Балкани - Източно Средиземноморие" като приоритет за ЕС.

 

В края на 2023 г. участъкът Крива Паланка - Деве Баир е определен от ЕС като един от шестте флагмански проекта на стратегията "Глобален портал" и финансиран с над 500 млн. евро грантове и кредити. Модернизацията и завършването на железопътния компонент на Kоридор VIII на българска територия е част от националната програма "Транспортна свързаност 2021 – 2027".

 

Призоваваме правителството на Република Северна Македония да подходи отговорно и добросъвестно към всички поети ангажименти и договорености с цел навременно изграждане на участъците от трасето на Трансевропейски Коридор VIII на нейна територия.

Още от "Икономика"

Пресметнато от икономистите: 44% от брутната ни заплата през 2026 г. ще отиват за данъци

България е имала подобно високо данъчно-осигурително бреме и резултатът беше печален – насърчи се огромна сива икономика, бюджетните дефицити бяха постоянни и растящи, икономиката стагнираше, безработицата се увеличаваше, чужди инвестиции ни подминаваха

Прочетете повече прочетете повече

Три четвърти от руските въглищни компании са губещи

Според Националния комитет по въглищата кризата се е влошила, след като Владимир Путин започна войната в Украйна през 2022 г., когато Русия загуби някои от традиционните си експортни пазари, включително Европейския съюз, а световните цени на въглищата паднаха значително

Прочетете повече прочетете повече

От днес влизат в сила санкциите на САЩ срещу "Лукойл" и "Роснефт"

Частичната отмяна на санкциите на САЩ, валидна до края на април, отлага опасенията за зимните доставки на гориво в България, където "Лукойл" управлява рафинерията, стотици бензиностанции, както и ключови складови бази

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени