
Руската въгледобивна промишленост, един от най-големите суровинни отрасли в икономиката, включваща повече от 30 индустриални града и стотици хиляди служители, изпадна в тежка криза на фона на западните санкции, намаляващото търсене в Азия и проблемите с износа на продукти през мрежата на руските железници.
Две от най-големите въглищни компании в страната, "Мечел" и "Распадская", инкасираха обща нетна загуба от около 50 милиарда рубли в края на 2024 г., според докладите, публикувани съответно на 20 и 21 февруари.
"Распадская", която управлява основната вътрешна мина в Русия със запаси от почти 500 милиона тона, загуби 17% от приходите и 36% от брутната печалба и завърши годината с нетна загуба от $133 милиона срещу печалба от $440 милиона година по-рано. За да покрие паричните загуби, компанията използва три четвърти от паричните си резерви в сметките си: от $337 милиона в началото на годината на Распадская са останали само $87 милиона в края на декември.
"Мечел" отчете 5% спад на приходите (до 335 милиарда рубли) с 35% и нетна загуба от 37 милиарда рубли за годината. Резултатите и на двете компании са "плачевни", пишат анализаторите на PSB: слабата ситуация на световните пазари на въглища срина цените, а санкциите, които затвориха западните пазари за миньорите, ги принудиха да продават стоката си в Азия с отстъпки.
Допълнително главоболие за "Мечел" беше рязкото повишаване на основния лихвен процент на Централната банка. Това "доведе до увеличаване на разходите за обслужване на кредитния портфейл и намаляване на свободния паричен поток, което наложи ограничения върху финансирането на капиталови разходи, ремонтни и екологични програми", се казва в съобщение на "Мечел". Нетният дълг на компанията, тоест непокрит от парични резерви, се е увеличил с 4% през годината до 259,4 милиарда рубли. През декември "Мечел" се споразумя с основните си кредитори - ВТБ и Газпромбанк - да отложи изплащането на дълга: плащанията през 2025-26 г. за 35 милиарда рубли ще бъдат отложени за 2027-30.
За "Распадская", резултатите му бяха "забележимо по-лоши от очакваното", пишат икономически анализатори. През втората половина на годината компанията работи с отрицателен паричен поток - изходящият поток от сметки се оказа по-малък от постъпленията с 216 милиона долара. Според Росстат тя е получила 80 милиарда рубли балансирана загуба през януари-ноември миналата година.
Санкциите се превърнаха в проблем за миньорите: за разлика от петрола и газа, които Европа продължава да купува, макар и в малки количества, въглищата попаднаха под пълно ембарго, а големите въглищни компании, включително и "Мечел", бяха включени в списъците със санкции на САЩ.
В резултат на това през годината миньорите успяха да продадат 195 милиона тона продукция на външните пазари - със 17,5 милиона тона по-малко от година по-рано и с 26,2 тона по-малко, отколкото през 2022 г. В сравнение с предвоенната 2021 г. (223,4 милиона тона) износът на въглища от Русия се срина с 13%, а настоящите му обеми бяха най-ниските за последните 6 години.
Доставките за Индия са намалели с 37% в сравнение с предходната година и са възлизали на 25 милиона тона, докато износът за Турция е намалял още повече - с 39%, до 14 милиона тона. Най-големият вносител Китай също намали вноса на руски въглища през 2024 г. - със 7% в сравнение с 2023 г.
Според анализаторите на Argus ситуацията за въгледобивните фирми се е влошила от проблеми по железниците, които не са били готови за "обръщането на икономиката на изток". Недостигът на локомотиви и машинисти с увеличаване на товарния трафик постави руските железници на ръба на транспортния колапс: средната скорост по мрежата падна под 35 км/ч и стана най-ниската от 1991 г. насам. Поради задръстванията по железниците няколко въглищни компании не успяха да изнасят доставки в съответствие с плана, казаха топ мениджъри пред Bloomberg.
2025 г. също "няма да бъде лесна" за индустрията, предупреждават анализаторите на PSB: "Няма тригери за покачване на цените на въглищата и намеци за предстоящо вдигане на санкциите, логистиката остава скъпа, а рублата е силна".
Източник: The Moscow Times