Най-големите руски въглищни компании с плачевни резултати - отчитат многомилиардни загуби

Допълнително главоболие е повишаване на основния лихвен процент на Централната банка

Добив на въглища
Добив на въглища Източник: The Moscow Times

Руската въгледобивна промишленост, един от най-големите суровинни отрасли в икономиката, включваща повече от 30 индустриални града и стотици хиляди служители, изпадна в тежка криза на фона на западните санкции, намаляващото търсене в Азия и проблемите с износа на продукти през мрежата на руските железници.

 

Две от най-големите въглищни компании в страната, "Мечел" и "Распадская", инкасираха обща нетна загуба от около 50 милиарда рубли в края на 2024 г., според докладите, публикувани съответно на 20 и 21 февруари.

 

"Распадская", която управлява основната вътрешна мина в Русия със запаси от почти 500 милиона тона, загуби 17% от приходите и 36% от брутната печалба и завърши годината с нетна загуба от $133 милиона срещу печалба от $440 милиона година по-рано. За да покрие паричните загуби, компанията използва три четвърти от паричните си резерви в сметките си: от $337 милиона в началото на годината на Распадская са останали само $87 милиона в края на декември.

 

"Мечел" отчете 5% спад на приходите (до 335 милиарда рубли) с 35% и нетна загуба от 37 милиарда рубли за годината. Резултатите и на двете компании са "плачевни", пишат анализаторите на PSB: слабата ситуация на световните пазари на въглища срина цените, а санкциите, които затвориха западните пазари за миньорите, ги принудиха да продават стоката си в Азия с отстъпки.

 

Допълнително главоболие за "Мечел" беше рязкото повишаване на основния лихвен процент на Централната банка. Това "доведе до увеличаване на разходите за обслужване на кредитния портфейл и намаляване на свободния паричен поток, което наложи ограничения върху финансирането на капиталови разходи, ремонтни и екологични програми", се казва в съобщение на "Мечел". Нетният дълг на компанията, тоест непокрит от парични резерви, се е увеличил с 4% през годината до 259,4 милиарда рубли. През декември "Мечел" се споразумя с основните си кредитори - ВТБ и Газпромбанк - да отложи изплащането на дълга: плащанията през 2025-26 г. за 35 милиарда рубли ще бъдат отложени за 2027-30.

 

За "Распадская", резултатите му бяха "забележимо по-лоши от очакваното", пишат икономически анализатори.  През втората половина на годината компанията работи с отрицателен паричен поток - изходящият поток от сметки се оказа по-малък от постъпленията с 216 милиона долара. Според Росстат тя е получила 80 милиарда рубли балансирана загуба през януари-ноември миналата година.

 

Санкциите се превърнаха в проблем за миньорите: за разлика от петрола и газа, които Европа продължава да купува, макар и в малки количества, въглищата попаднаха под пълно ембарго, а големите въглищни компании, включително и "Мечел", бяха включени в списъците със санкции на САЩ.

 

В резултат на това през годината миньорите успяха да продадат 195 милиона тона продукция на външните пазари - със 17,5 милиона тона по-малко от година по-рано и с 26,2 тона по-малко, отколкото през 2022 г. В сравнение с предвоенната 2021 г. (223,4 милиона тона) износът на въглища от Русия се срина с 13%, а настоящите му обеми бяха най-ниските за последните 6 години.

 

Доставките за Индия са намалели с 37% в сравнение с предходната година и са възлизали на 25 милиона тона, докато износът за Турция е намалял още повече - с 39%, до 14 милиона тона. Най-големият вносител Китай също намали вноса на руски въглища през 2024 г. - със 7% в сравнение с 2023 г.

 

Според анализаторите на Argus ситуацията за въгледобивните фирми се е влошила от проблеми по железниците, които не са били готови за "обръщането на икономиката на изток". Недостигът на локомотиви и машинисти с увеличаване на товарния трафик постави руските железници на ръба на транспортния колапс: средната скорост по мрежата падна под 35 км/ч и стана най-ниската от 1991 г. насам. Поради задръстванията по железниците няколко въглищни компании не успяха да изнасят доставки в съответствие с плана, казаха топ мениджъри пред Bloomberg.

 

2025 г. също "няма да бъде лесна" за индустрията, предупреждават анализаторите на PSB: "Няма тригери за покачване на цените на въглищата и намеци за предстоящо вдигане на санкциите, логистиката остава скъпа, а рублата е силна".

 

Източник: The Moscow Times

Още от "Икономика"

Министерска среща, посветена на енергийната свързаност, ще се състои днес в София

В срещата, организирана от Министерството на енергетиката, ще се включат представители на Великобритания, Молдова, Унгария, Гърция, Азербайджан, Световната банка, Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и ангажираната индустрия

Прочетете повече прочетете повече

''Шпигел'': НАТО планира да изгради мрежа от тръбопроводи за бърза доставка на реактивно гориво

Съществуващата понастоящем тръбопроводна мрежа на алианса е от времето на Студената война. Тръбите свършват на територията на западната част на Германия

Прочетете повече прочетете повече

Министерството на енергетиката стартира извънредна проверка в АЕЦ "Козлодуй" ЕАД

Експерти от Министерството на енергетиката, съвместно с представители на "Българския енергиен холдинг" ЕАД, ще извършат извънредна проверка на място в АЕЦ "Козлодуй" ЕАД

Прочетете повече прочетете повече

Г-7 започна подготовка за затягане на петролните санкции срещу Русия след преговорите между Лавров и Рубио в Саудитска А

Подготовката на нови санкции стана известна няколко часа след приключването на първите преки и публични преговори между Русия и САЩ от началото на войната, които се проведоха в Саудитска Арабия

Прочетете повече прочетете повече

България и Гърция заедно ще търсят финансиране за европейския транспортен коридор Балтийско море – Черно море – Егейско

Съвместно с Румъния внесохме проектно предложение, което беше одобрено, за предпроектно проучване и проектиране на втори мост при Русе по Механизма за свързване на Европа 2021-2027, добави той

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени