Пътностроителните фирми на протеста: Служебното правителство срива цялото пътно строителство в България

Според някои мнозина вече са напуснали и са избрали пътя към Западна Европа

Близо 200 работници от Пътни строежи – Велико Търново блокираха за 15 минути международния път Русе – Свиленград
Близо 200 работници от Пътни строежи – Велико Търново блокираха за 15 минути международния път Русе – Свиленград Източник: БНР

С блокади на пътища фирми от пътностроителния и пътноподдържащия бранш отново излязоха на протест заради неполучени суми по договори, които правителството смята за неправомерни. От кабинета предлагат нови зимното почистване да бъде уредено с анекси към вече действащи договори, съобщава БНР.

 

Протестиращите представители на пътностроителни и пътноопддържащи фирми блокираха за кратко движението по столичния бул. "Дондуков". Протестната демонстрация се проведе в пространството между Министерския съвет и президентството.

В района имаше засилено полицейско присъствие, звучеше маршова музика, свирки и тъпани.

 

Представителите на пътните фирми се събраха пред Министерския съвет, облечени със сигнални жълти жилетки и плакати с основните им послания за това, че държава без пътища няма, че всеки труд трябва да се заплаща, че фирмите искат свобода за бизнеса си, като посочват, че те не са "политическа дъвка". Основното искане на фирмите е договорите им за строителство и поддръжка на пътищата да се признаят за действащи и да се намери разумна сума пари, която да осигури съществуването на пътностроителните фирми - това каза Стефан Чайков, председател на Управителния съвет на Браншова камара "Пътища". Той уточни какви са основните различия между двете спорещи страни:

  • Според юристите от работната група поради надвишаване на прогнозните стойности в договорите, те са изчерпани и финансовите отношения между фирмите и Пътната агенция трябва да бъдат уредени по друг начин;
  • Юристите на браншовата камара са на мнение, че договорите са действащи, а прогнозата стойност не е крайна, а определящото за продължителността на договорите е тяхната крайна дата.

Утре Браншовата камара "Пътища" ще внесе становище в Министерския съвет и ще поиска спешна среща със служебния министър-председател Стефан Янев.

 

Работещи в строителни фирми от Пазарджик блокираха с тежки машини входния път към магистрала "Тракия". И те искат да бъде възстановено държавното финансиране за поддръжка и строителство на пътища. От полицията организираха обходни маршрути, но движението по пътя вече е възстановено.

 

Работещи в строителни фирми от Пазарджик блокираха с тежки машини входния път към АМ Тракия
Работещи в строителни фирми от Пазарджик блокираха с тежки машини входния път към АМ Тракия Източник: БНР

С движение в кръг тежкотоварни камиони блокираха кръстовището на пътния възел Благоевград-юг, свързващ магистрала "Струма" с международния път Е-79. В същото време стотици работници от пътностроителни фирми протестираха мирно зад мантинелите с настояване държавата да се разплати с работодателите им, а те да получат пълния размер на изработените си заплати.

 

Заради затрудненията в бранша, ангажираните в този бизнес вече пети месец вземат само част от възнагражденията си. Лятното поддържане на пътищата и почистването им е спряло преди три месеца, заявиха организаторите на протеста в Благоевград.

Има реална опасност зимното поддържане и почистване да бъде спряно, тъй като няма никакви пари за осигуряване на материалите, а и много хора са напуснали работа.

 

Работници на пътно-строителни фирми протестираха и в Бургас. Те затвориха едното платно на пътя Бургас- квартал Ветрен - в района, където се строи северният обходен път на града. 30 млн. лева са задълженията на Пътната агенция към пътно-строителните фирми в Бургаска област, казаха от браншовата камара "Пътища".

 

500 са работниците на пътностроителните фирми в Бургаска област. От април месец са спрени плащанията на държавата към фирмите за ремонти и пътно поддържане. Най-големият строителен обект в областта е северния обход на Бургас.

Близо 70 работници, ангажирани на обекта, протестираха днес: "Парите, които бяха заделени за самия обект, приключиха и няма вече финансиране на обекта. Самата фирма вече започна на кредити и изплаща заплатите на служителите на кредити". "Засега не дължим пари на работниците, теглим заеми и се оправяме по някакъв начин".

 

"Казусът е за разплащането на дължимите средства - между 800 хиляди и 1 милиард лева на пътностроителните фирми в цялата страна за изпълнени дейности. От април месец до момента няма разплатен 1 лев за тази извършена работа", казаха участници в протеста. 5-6 са строителните обекти по републиканската пътна мрежа в областта, казаха от браншовата камара "Пътища".

 

Близо 200 работници от "Пътни строежи – Велико Търново" блокираха за 15 минути международния път Русе – Свиленград при южния подход за Велико Търново. Образуваха се километрични опашки от тирове и леки автомобили. До инциденти не се стигна.

При засилено полицейско присъствие работниците спряха движението по международния път, притеснени за бъдещето си: "Нямаме от доста време пари за пътищата, които сме изградили до сега". "В тази ситуация, в която е в момента държавата, всичко е възможно".

 

"Не се ли плати, не се ли оправят нещата, просто се срива цялото пътно строителство в България, не само при нас". Над 3 милиона лева не е платила държавата през Пътната агенция за зимната поддръжка, отделно са още над 25 милиона лева, които "Пътни строежи – Велико Търново" чакат за извършени пътни ремонти. Това поставя под въпрос бъдещето на дружеството, заявиха неговите управители Филип Маринов и Румен Игнатов". "Това ни поставя в крайно неизгодно положение да си покрием текущите разходи, да плащаме заплати, камо ли да мислим за инвестиции", посочи Маринов.

 

"В нашата фирма има 460 човека. Платени са им заплати, данъци, осигуровки, но за следващия месец вече не можем да гарантираме", заяви Игнатов. От понеделник "Пътни строежи – Велико Търново трябва да започнат работа по ремонта на 22 километра от северната страна на Прохода на републиката. Има възлагане, няма плащане, посочиха от дружеството. Работници от пътностроителна фирма блокираха за час главния път Русе-Бяла в района на разклона между селата Мечка и Иваново. Недоволството на работниците е заради неизплатени от държавата средства за извършени от компанията дейности по ремонт и поддръжка на пътищата в региона. Всички протестиращи бяха облечени в сигнални жилетки и носеха плакати с надписи "Искаме си парите. Стига само обещания", "Платете ни сега!", "Не сме крадци!", "Ще има зима без снегорини!"

 

"Ние сме тук, за да получим това, което сме изработили и да имаме работа - това е. Нищо повече от това. От началото на годината досега имаме неизплатени и от миналата година. Сертифицираните са 28 милиона и очакваме сертифициране горе-долу около 20", каза Петко Николов, управител на пътноподдържащата фирма. Полицаи отбиваха движението по обходен път и по този начин никой от пътуващите по маршрута не разбра, че има такъв протест.

 

Пътностроителни работници затвориха за около 10 минути пътя между Сливен и Ямбол, протестирайки срещу неизплатените им от четири месеца заплати. Протестът е част от националния протест в бранша. Само за Сливенска област изпълнените проекти, възложени от Агенция пътна инфраструктура през 2021 годинаса за около 50 милиона лева,  коментира организаторът на протеста Любомир Георгиев, технически ръководител във фирма "Пътно поддържане "Сливен.

Мнозина от собствениците на фирми са изплащали процент от заплатите на работниците, каза Любомир Георгиев.  

 

"Ние искаме да работим! Просто ще бъдем принудени от невъзможност за самофинансиране и ще спрем работа. Протестиращите работници коментираха, че вече трудно се справят с ежедневните нужди".   "Никой не ни чака. Имаме толкова сметки натрупани вече. Притискат ни и банки. Всичко притиска". "От февруари. Казват, че няма пари, не са изплащани. И чакаме, чакаме, и колко да чакаме"?  

 

Според някои мнозина вече са напуснали и са избрали пътя към Западна Европа. "Хората напускат. Всички бягат вече. Кой за Германия, кой за Испания…". Протестиращите коментираха още, че ако няма пари за заплати, няма да работят, а под въпрос остава зимната поддръжка на републиканската пътна мрежа. 

Още от "Икономика"

Срив в производството на бензин в Русия след ударите на Украйна срещу най-големите й рафинерии

От 11 март, след поредица от аварии в големите рафинерии, борсовите цени на едро за AI-92 са се увеличили с 13%, AI-95 - с 8%, а лятното дизелово гориво е повишило цената си с 11,9%

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени