Ако по-рано преработката на петрол в Руската федерация беше 300 млн. тона, то в резултат на атаките с дронове срещу петролни й рафинерии, сега тя не е в състояние да обработва повече от 100 млн. тона. Това съобщи в ефира на телевизионния канал FREEДОМ председателят на Управителния съвет на Асоциацията "Нефт и газ на Украйна" Андрий Закревски.
"Ако съсед дойде при теб и държи нож в едната ръка и палка в другата, тогава е ясно, че тази комедия трябва да завърши с това, че съседът е останал без нож и без палка. Нашите войски го лишават от нож. И това, което се случва сега в нефтопреработвателната и газовата промишленост на Русия, е, че ние го лишаваме от палката. Как би могло да бъде иначе? Трябва да лишим Русия от оръжията, с които заплашваше целия свят. Едно от тях беше петролногазовото оръжие. Това е първата точка. Втората точка, която руснаците наистина не харесват, е простият факт, че разбират колко са зависими от петролната и газовата промишленост", каза той.
Що се отнася до повишаването на цената на бензина в Руската федерация, според експерта руският диктатор Владимир Путин наистина е искал да задържи цените ниски, докато не се проведе неговото "преизбиране", но не е успял.
"Причината е проста -за да компенсират цените на руските производители, те трябваше да похарчат около $50 млрд. миналата година. Това е огромно количество компенсации. Именно поради тази причина по едно време, през август, затвориха износа, после го отвориха отново, защото бюджетът се пропукваше. И беше необходимо да се разбере откъде да се вземат пари - или от износителите на петрол и петролни продукти, или от местните производители и рафинерии. Но сега улеснихме избора на Путин. Казахме, че няма да има петролни рафинерии. Ако общият капацитет на рафинериите в Русия достигна 300 млн. тона, в момента те не са в състояние да преработват повече от 100 млн. тона петрол", казва Закревски.
Освен това, добави той, това се дължи на факта, че санкциите нарушиха износа не само на бензин и дизел, но и на други странични продукти - нефт, мазут и други неща, които няма какво да се правят в Русия. В края на краищата те не строят пътища, а хвърлят всичко във войната срещу Украйна.
"По едно време нарязаха за скраб пещите за мазут заради "Газпром". Понякога се презапасяваха, а рафинериите спираха, защото трябваше да произвеждат само бензин и дизел. Това бяха чисто технологични проблеми на преработката. Съществуваха и счетоводните проблеми с извънредния труд. Ако разходите за рафиниране на бензин и дизел струват 20 цента, а общите данъци са платени, сякаш обработват и получават продукти на стойност $2, то след известно време, поради факта, че нищо друго освен бензин и дизел в Руската федерация не е необходимо, счетоводителите трябваше да прехвърлят всички тези счетоводни разходи в работата по обработката на бензин и дизел. А реалната цена достигна, по мои изчисления, в края на 2022 г. – в началото на 2023 г. $2. И се случи нещо много елементарно - ако продължаваш да доставяш бензин и дизел на вътрешния пазар на цена 40-60 цента, някой трябваше да компенсира тази разлика", каза експертът.
Отначало, според него, това е било компенсирано от бюджета, защото същите хора на Путин седят в корпорациите, но след това парите свършиха.
"Този скок не цените в размер на 20-25% няма да е единствен. Скоро ще видим цени на нефтопродуктите в Русия по-високи, отколкото в съседен Казахстан, в балтийските страни и Полша....Тогана ще види обратния процес, при който Русия ще купува отвън по-евтини нефтопродукти", добави експертът.