Производството на китайски "Москвич"-и в Русия се оказа пълен провал

Загубата на завода се е увеличила 3,6 пъти само за миналата година - до 8,6 милиарда рубли

Москвич 3
Москвич 3 Източник: Минпромторг

Опитът на руските власти да установят производството на китайски автомобили под марката "Москвич" се оказа провал. Бившият завод на Renault в Москва, който може да произвежда 180 хиляди автомобила годишно, преди да стане собственост на градските власти, е произвел само 31 хиляди автомобила през 2023 г., според "Автостат".

 

Всички произведени автомобили бяха вариации на моделите на китайския JAC, който беше представен като нов модел "Москвич". По-специално, компактният кросоувър "Москвич" 3 и неговата електрическа версия, "Москвич 3e", са варианти на китайските JAC JS4 и iEVS4. От своя страна лифтбекът "Москвич 6" е версия на китайския Sehol A5 Plus, подмарка на JAC Motors.

 

От произведените 31 000 машини "Москвич" успява да продаде по-малко от половината – едва 15 300 автомобила. В резултат на това загубата на завода се е увеличила 3,6 пъти само за миналата година - до 8,6 милиарда рубли, според доклад на завода-производител.

 

Въпреки факта, че фабриката предлага пълни копия на китайски автомобили под прикритието на руски, тя ги продава на два пъти по-висока цена от оригинала. Например в автокъщите цените за "Москвич" започват от 2,4 милиона рубли и стигат до 3,1 милиона, докато китайските оригинали струват 1,36-1,87 млн. рубли в Китай.

 

В резултат на това след финансовия провал през 2023 г. автомобилният завод "Москвич" реши да потърси втори източен партньор освен JAC Motors, съобщи за РБК източник, запознат с плановете на завода. Също така производителят намали цените на своите модели за първи път през март. За някои от тях намалението възлиза на 712 хиляди рубли (с почти 30%).

 

Освен това заводът е намалил производствения план с почти една трета - тази година ще бъдат произведени 22 хиляди автомобила "Москвич", казва източник на РБК. В същото време генералният директор на KamAZ, който действа като производствен партньор на завода, Сергей Когогин, отбеляза, че някаква рентабилност може да се постигне с производството на поне 40 хиляди автомобила годишно.

 

Той също така заяви, че JAC "не е най-голямата" автомобилна корпорация в Китай, намеквайки за възможно сътрудничество с други производители. През последната година заводът търсеше нови китайски партньори, но това не се увенча с успех, казва източник на РБК в една от китайските автомобилни марки.

 

Друг събеседник отбелязва, че ако заводът не успее да намери нов партньор тази година, производителят ще трябва да коригира т.н. СПИК (специалния инвестиционен договор с Министерството на промишлеността и търговията). В момента обемът на задълженията на "Москвич" по линия на "Москвич" е около 6 милиарда рубли.

 

Заводът планира да покрие текущите загуби със заеми, като се очаква те да не пречат на инвестициите в производството, каза друг източник. "Москвич" отчаяно се нуждае от разширяване на гамата си от модели и увеличаване на производството и продажбите, както и от намиране на външен клиент за договорно сглобяване на автомобили от друга марка, казва Сергей Бургазлиев, независим консултант по автомобилната индустрия.

 

Според него слабите продажби на "Москвич" се дължат на липсата на ясна маркетингова и продажбена стратегия, адекватна на пазара. "Дори въпреки някои технически проблеми със самите автомобили, при правилно позициониране, те биха могли да намерят повече купувачи", каза Бургазлиев.

 

Източник: The Moscow Times

Още от "Икономика"

Компании от САЩ и Обединеното Кралство ще доставят втечнен природен газ за българския пазар

Като акционер в терминала в Александруполис страната ни има достъп до диверсифицирани доставки на втечнен природен газ от партньорите ни, заяви министър Владимир Малинов

Прочетете повече прочетете повече

Руската икономика е изправена пред вълна от фалити, които ще прераснат в общ колапс

Централната банка наскоро повиши основния лихвен процент драстично до 21%, за да се бори с нарастващата инфлация. Това прави почти невъзможно за много компании да изплатят дълговете си

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени