
Според изчисления на The Moscow Times ударите с дронове по руските петролни рафинерии, които се засилиха през август и доведоха до спирането на поне четири големи рафинерии, са лишили икономиката от една седма от капацитета ѝ за преработка.
На 2 август рафинерията на "Роснефт" в Новокуйбишевск с капацитет 8,3 млн. тона годишно прекрати работа след удар от дрон. На 11 август Саратовската рафинерия на компанията, която има годишен капацитет от 5,8 млн. тона, спря да получава суровина.
На 15 август стана известно за спирането на рафинерията на "Лукойл" във Волгоград, най-голямата в Южна Русия, с капацитет от 14,8 млн. тона годишно. В същия ден, след атака с дрон, рафинерията на Роснефт в Самара с годишен капацитет от 8,5 млн. тона спря да приема нефт за преработка.

Освен това на 2 август рафинерията в Рязан, най-голямата от рафинериите на "Роснефт", която продава гориво на Московския регион, спря около половината от капацитета си (около 6,9 млн. тона от 13,8 млн. тона).
Така само за по-малко от три седмици петролните компании загубиха 44,3 млн. тона от годишния капацитет на рафинериите - 13,5% от общо 328 млн. тона годишно в страната, според оценки на Vostok Capital.
По изчисления на Ройтерс през миналата година руските рафинерии са преработили 267 млн. тона суров петрол, което е най-ниският обем от 12 години насам.
Ремонтът на рафинериите на "Роснефт" в Рязан и Новокуйбишевск ще отнеме около месец, съобщиха по-рано пред Ройтерс източници, запознати със ситуацията. По думите им поне до края на август рафинерията в Самара ще бъде в престой. Трудностите с ремонта са свързани със санкциите, обясни през юли, говорейки в Съвета на федерацията, ръководителят на Министерството на енергетиката Сергей Цивилев.
Западното оборудване за петролни рафинерии попадна под европейските ограничителни мерки като част от първия пакет санкции заради нахлуването в Украйна през февруари 2022 г. И това води до "провали", каза Цивилев: "Планирано е, да речем, ремонтът да се извърши за 4 месеца, но нещо се е забавило, нещо е било недоставено".
В резултат на това през 2025 г. Русия отново се сблъсква с недостиг на бензин: борсовите цени на Аи-92 и Аи-95 са се покачили от началото на годината съответно с 40% и 50% и са достигнали историческите рекорди - 71,97 хил. рубли за тон и 81,337 хил. рубли за тон (при търговията във вторник, 19 август).