
Руският автомобилен гигант АвтоВАЗ е започнал да обмисля евентуално спиране на работата в завода си в Толиати на фона на срива в продажбите (през март продажбите на автомобили са намалели с една трета) и запълването на складовете, съобщава руският Telegram канал Mash. Служителите на завода вече са били мълчаливо предупредени за "ваканция" през май.
"АвтоВАЗ" продължава да демонстрира спад в основните икономически показатели. През март продажбите на "Лада" са се сринали с 33% спрямо същия период на миналата година до 28 699 автомобила, съобщи по-рано пресслужбата на компанията.
Освен това, според Telegram канала, заради спада на продажбите и трудностите при изпълнението на плана ръководството смята да намали бонусите на служителите. В същото време допълнителните смени, които носеха доходи на служителите, полагащи извънреден труд, вече са отменени на фона на спада в обема на производството. Въпреки това не се говори за намаляване на заплатите, както и за съкращаване на персонала.
"Това е драматичен спад", коментира президентът на компанията Максим Соколов. В складовете на "АвтоВАЗ" са се струпали 100 000 произведени коли при норма от 60 000, разкри той. И добави, че това удря по финансовия модел на концерна, който трябва да плаща високи лихви по кредитите, които е взел. Според Соколов ситуацията на пазара е тревожна. Към септември миналата година компанията имаше над 100 млрд. рубли дълг.
Според експерти "АвтоВАЗ" има два изхода от ситуацията - да разпродава колите с намаление или да съкрати производството. "АвтоВАЗ" може да спре завода си в Толяти, пише Mash. Това вероятно ще стане през май. В завода вече са отменени допълнителните смени, орязани са и премиите.
Компанията вече помоли руския президент Владимир Путин да не допуска връщането на западните компании на руския пазар. В официално обръщение компанията призова Русия да запази санкциите или да наложи ограничения при завръщането на Renault, Nissan и други чужди автопроизводители в Русия, защото това още повече ще влоши състоянието й. Засега никоя от западните компании не е проявил интерес за връщане, коментира The Moscow Times.

Най-големият производител на камиони - КамАЗ, също се сблъска с невиждан срив в продажбите след масовото навлизане на китайски конкуренти на руския пазар. За 2024 г. той е продал само 17254 камиона и за първи път отстъпва лидерството си на пазара на китайската Sitrak, която е продала 19 409. Печалбата на компанията е паднала до 731 млн. рублей, което е 28 пъти по-малко в сравнение с 2023 г. Според компанията причината е и поскъпването на кредитите, както и повишените данъци.