Санкците смазват руския петролен сектор - Москва не може да намери купувачи за милиони барели дизел

През второто тримесечие на руските нефтопреработвателни заводи може би трябва да съкратят преработката на петрол с 1 млн. барела на денонощие

Руско дизелово гориво
Руско дизелово гориво Източник: Ройтерс

Руските нефтени компании изпотват нарастващи проблеми с износа на дизелово гориво, което от февруари попадна по ударите на европейското ембарго и наложения от страните на Г-7 таван на цените. Въпреки отстъпките, достигащи една трето от световните цени, дизелът с руски произход си стои в танкерите, които безпомощно стоят на дрейф в океана в очакване на купувачи, пише "Moscow Times".


На 5 март 4.4 млн. барела дизел "заседнаха" в танкерите, превърнати в плаващи хранилища, съобщава Блумбърг, цитирайки данните на Kpler – компания, проследяваща танкерните превози. За месец обичат на непродаденото гориво скочи четворно и достигна рекорд за целия период на наблюдението. Даже по времето на пандемията, когато петролният отрасъл преживя най-силната в историята си криза на свръхпроизводство, "излишните" петролни продукти, складирани на танкери, бяха двойно по-малко.


В същото време Русия продължава да товари дизел на пристанищата, "знаейки, че няма къде да го изпрати", коментира Марк Уилямс, анализатор в Wood Mackenzie. Ако нереализираните обеми продължават да растат, ще се наложи намаляване на износа на дизел, едновременно с това да с есложи под ножа неговото производство", допълва той.


Според оценка на Wood Mackenzie, през второто тримесечие на руските нефтопреработвателни заводи може би трябва да съкратят преработката на петрол с 1 млн. барела на денонощие. Износът на дизела, традиционно пускан на европейските пазари, ще се намали с една трето – с 1.1 млн. барела до 750 хил. барела дневно.


На отрасъла не помагат дори отстъпките . стойността на руския дизел при изплащането му от пристанището Приморск в Балтийско море от намалото на годината е рухнала с 35 процента. Още през ноември руското дизелово гориво, струващо като европейското, се предлагаще с отстъпка от 35 долара за барел.


Не е лесно намирането на пазар и в Азия. Индия и Китай имат собствени рафинерии и да заинтересовани от купуването на суровина за преработка, а не готови нефтопродукти, коментира Наталия Орлова, главен икономист на "Алфа банк".


Индия не възнамерява да купува руски дизел, твърдят източници от бранша пред Ройтерс. Причината е, че разходите за вноса, включващи и фрахта и застраховките, се оказват твърде високи и надхвърлят тавана от 100 долара за барел, въведен от страните от Г-7.


Все пак не може да се каже, че е напълно невъзможно руският дизел да се пласира на пазара, коментира анализаторът на Kpler Виктор Катон. "Това е въпрос на избор на време и на първо място склонността на купувача да рискува, а именно – готов ли е той пазарът да види неговата сделка", допълва Катон.

Още от "Икономика"

Радомир Чолаков: Проверката на КЗК е установила, че големите търговски вериги не са вдигнали сериозно цените на основнит

От Комисията за защита на конкуренцията посочват, че проблем не са самите надценки на пазара, а търговските отстъпки, които производителите дават на търговците

Прочетете повече прочетете повече

"Невъзможно е да се навакса": Русия загуби в надпреварата за изкуствен интелект от Запада и Китай

Шефът на Сбербанк Герман Греф заяви преди време следното: "Какъв изкуствен интелект? По-голямата част от нашите индустрии са напълно недостижими за изкуствен интелект. На милиони светлинни години разстояние"

Прочетете повече прочетете повече

Кремъл се опитва да спаси руския бюджет, като доставя петрол на Индия

Според Ройтерс, приходите в руския бюджет от петрол и газ са спаднали с 35% в сравнение със същия месец на 2024 г., възлизайки на над 6 милиарда долара, след налагането на американски санкции през ноември 2025 г.

Прочетете повече прочетете повече

България предлага жп линията Русе–Горна Оряховица да бъде включена за финансиране в Механизма за свързване на Европа

Предложението за Механизъм за свързване на Европа за следващата финансова рамка на ЕС предвижда 51 млрд. евро за трансгранична инфраструктура и проекти за военна мобилност

Прочетете повече прочетете повече

Турската държавна компания "Боташ" подписа два нови мегадоговора за доставка на природен газ с Eni и SEFE

Споразумениятя увеличават общия обем на дългосрочните договори на Турция за втечнен природен газ, подписани тази година, до 106 милиарда кубически метра

Прочетете повече прочетете повече

Руските власти се отказаха от плановете си за изграждане на нова железопътна линия от Сибир до Китай поради липса на сре

Северносибирската железница не е единственият железопътен проект, чието изпълнение е поставено под въпрос поради липса на средства

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени