Шоковото поскъпване на строителни материали е спряло обекти за 3 млрд. лева

Над 70% по-висока е цената на бетон, дървен материал и метали, започнати обекти не могат да бъдат завършени. В същото време расте броят на обществените поръчки и сключените договори

Статистика строителни материали
Статистика строителни материали Източник: "24 часа"
Тежко срутване има в строителния бизнес в България, каквото не е било регистрирано от 2015 г. насам, пише "24 часа". За 9-те месеца на 2021 г. фирмите са изработили продукция за 11,5 милиарда лева, докато през 2020-а тя е била за 14,7 млрд. лв., показват данните от Камарата на строителите.
 
Причината за сегашния срив според бранша е космическият ръст на цените на основните строителни материали. Трендът започна още в края на 2020 г., като до декември бетонът, дървеният материал и металите поскъпнаха с около 60-70% спрямо година по-рано. Регистриран е скок на отделни цени дори със 100 процента нагоре.
 
Спадът обхваща всички видове строителни дейности във всички региони. Само при инженерното строителство той е малко по-малък – 18,9% на годишна база, докато при сградното е 23,6%, показват данните.
 
Броят на обществените поръчки и сключените договори в строителството продължават да нарастват и през миналата година. Обществените поръчки, които са предимно за строителството на инженерни съоръжения, отбелязват през деветмесечието ръст от 47,3% като брой и 21% като стойност. Броят на сключените договори се увеличава на годишна база с 29,4%, но като стойност намалява с 15,6% спрямо година назад.
 
Според анализатори това, че строителните фирми продължават да сключват договори, но има спад на продукцията им, говори само за едно – започнати вече проекти не могат да бъдат довършени заради рязкото поскъпване на материалите, а новите вече се договарят при новите цени.
 
При обществените поръчки обикновено има 10% от стойността на договора, заделени за непредвидени разходи. Но дори тази клауза да се задейства, това не решава проблема с поскъпването на материалите. Много големи обществени като поръчки за рехабилитацията на ВиК например са стопирани. При тях общините и държавата, които съфинансират проектите, също трябва да намерят допълнителни средства, за да доплатят разликата.
 
Според последните данни на камарата средната заплата в строителството към края на деветмесечието на 2021 г. е вече 1141 лв. Тя е по-ниска от средната за страната, която е 1502 лв., но ръстът ѝ спрямо година по-рано е 13,4%, докато средната е нараснала за същото време с 11,9%.

Още от "Икономика"

България предлага жп линията Русе–Горна Оряховица да бъде включена за финансиране в Механизма за свързване на Европа

Предложението за Механизъм за свързване на Европа за следващата финансова рамка на ЕС предвижда 51 млрд. евро за трансгранична инфраструктура и проекти за военна мобилност

Прочетете повече прочетете повече

Турската държавна компания "Боташ" подписа два нови мегадоговора за доставка на природен газ с Eni и SEFE

Споразумениятя увеличават общия обем на дългосрочните договори на Турция за втечнен природен газ, подписани тази година, до 106 милиарда кубически метра

Прочетете повече прочетете повече

Руските власти се отказаха от плановете си за изграждане на нова железопътна линия от Сибир до Китай поради липса на сре

Северносибирската железница не е единственият железопътен проект, чието изпълнение е поставено под въпрос поради липса на средства

Прочетете повече прочетете повече

Завърши годишният ремонт на шести блок на АЕЦ "Козлодуй” 

В рамките на плановия ремонт, започнал на 25 октомври 2025 г., са извършени профилактика и техническо обслужване на системите и съоръженията, както и всички необходими дейности, предвидени в годишната ремонтна програма

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени